Kometa C/2019 Q4 (Borisov) Foto: Canada-France-Hawaii Telescope

Sluneční soustavou sviští zřejmě další návštěvník z cizího hvězdného systému

Naše Sluneční soustava má pravděpodobně dalšího návštěvníka z cizího hvězdného systému. Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) a Evropská kosmická agentura (ESA) ohlásily novou kometu mířící ke Slunci, která je zřejmě z jiné soustavy. Vesmírného objektu si povšiml amatérský astronom z Krymu Gennadij Borisov, který již objevil vícero komet. Kometa předběžně dostala jméno podle něj.

Kometa C/2019 Q4 (Borisov) Foto: Canada-France-Hawaii Telescope
Sluneční soustavou sviští zřejmě další návštěvník z cizího hvězdného systému

Nově ohlášená kometa nese oficiální označení C/2019 Q4 (Borisov). Letí rychlostí 150 tisíc kilometrů v hodině a o víkendu se nacházela zhruba 420 milionů kilometrů od Slunce.

Zemi podle odborníků mine s velkým odstupem ještě za oběžnou dráhou Marsu. Maximální přiblížení ke Slunci vědci očekávají v prosinci, poté se kometa začne vracet zpět do mezihvězdného prostoru.

Úřad NASA upřesňuje, že k onomu maximálnímu přiblížení dojde konkrétně 8. prosince a bude činit asi 300 milionů kilometrů.

Poměrně krátce po vesmírném poslu Oumuamua

V roce 2017 astronomové ohlásili objev tělesa 1I/2017 U1, které je známé pod názvem Oumuamua, což je havajský termín pro posla. Vědci tehdy dospěli k závěru, že je to první objevené vesmírné těleso nepocházející ze Sluneční soustavy.

Objev nové komety nepocházející ze Sluneční soustavy po tak krátké době vede k domněnkám, že takovéto mezihvězdné návštěvy nemusejí být nijak výjimečné.

První mezihvězdný objekt pojmenovaný Oumuamua, který byl zaznamenán při průletu Sluneční soustavou.

Foto: ESA/Hubble, NASA, ESO, M. Kornmesser

Podle dřívějších vyjádření astronomů Oumuamua přiletěla ze směru od souhvězdí Lyry a z naší soustavy míří k souhvězdí Pegase. Těleso 14. října 2017 minulo Zemi ve vzdálenosti kolem 24 milionů kilometrů, což je přibližně šedesátinásobek vzdálenosti Země od Měsíce.