Samice ohrožených kondorů se mohou rozmnožovat bez oplodnění samcem, zjistili ornitologové

Kriticky ohrožení kondoři kalifornští možná uniknou vyhynutí – i díky schopnosti samic, které se dokážou rozmnožovat bez oplodnění samcem. Vědci ze zoo v americkém San Diegu zjistili, že samice kondorů minimálně ve dvou případech vyseděly vejce s mláďaty, která oplodnily samy a která nemají žádnou genetickou spojitost s dalším jedincem. Samice přitom sdílely voliéry s plodnými samci, napsal list The Times.

BEZ KOMENTÁŘE: Ohrožení kondoři se mohou rozmnožovat i bez pářeníVideo: Reuters

Studie zveřejněná v odborném magazínu Journal od Heredity přinesla podle ornitologů první důkaz o tom, že kondoři se dokážou rozmnožovat tzv. partenogenezí, tedy bez účasti samce.

Tento způsob rozmnožování bez páření je známý u jiných živočišných druhů, např. u žraloků či varanů, u ptáků byl dříve zdokumentován jen v případech, kdy samice neměly přístup k partnerovi.

Kvůli růstu mořské hladiny hrozí vyhynutí varanům komodským

„Je to skutečně ohromující objev. Vůbec jsme nepátrali po partenogenezi, ale nemohli jsme to nevidět,“ prohlásil spoluautor studie Oliver Ryder. Agentura Reuters připomíná, že na to vědci přišli během rutinní analýzy biologických vzorků od dvou kondorů kalifornských.

Vědci pak potvrdili, že obě dvě odhalená takto narozená mláďata kondora byla geneticky příbuzná se svou matkou, ale žádné nebylo geneticky příbuzné samci.

Tažní ptáci tráví v Evropě více času. Někteří mohou přestat migrovat, tvrdí studie

Obě mláďata měla podváhu, když se vylíhla. Jeden tento pták byl tehdy vypuštěn do volné přírody a uhynul ve věku dvou let v roce 2003, zatímco druhý přežil osm let v zajetí a zemřel v roce 2017.

Podle Rydera to před ornitology a další odborníky klade otázku, zda tento způsob reprodukce nepoužívají i jiné druhy, o nichž se to zatím neví.

Anakondě se narodila mláďata, přestože žila celý život pouze se samicemi

Koktejl

„Možná k tomuto jevu (partenogenezi) došlo, když byla populace kondorů malá. Chceme zjistit, jak často se dané nepohlavní rozmnožování může odehrávat nyní, když se populace rozrůstá,“ zmínila podle agentury Reuters vědkyně Cynthia Steinerová ze zoo v San Diegu.

Ohrožený symbol síly

Kalifornský kondor je kriticky ohroženým druhem. V roce 1982 bylo ve volné přírodě posledních 22 jedinců a ochránci přírody proto začali s jejich odchovem v zajetí. Do roku 2019 se počet kondorů zvýšil na více než 500, někteří se postupně vracejí do přírody.

V minulém století téměř vyhynul, nyní se kondor kalifornský vrací do přírody

Černý dravec s bílým pruhem na spodní straně křídel a holou hlavou byl pro domorodé obyvatele Ameriky symbolem síly i díky svým loveckým schopnostem. Dokáže létat rychlostí až 90 kilometrů v hodině a vystoupat do výšky 4600 metrů.