Hlavní obsah

První tuzemský vlak asynchron vyjel před 30 lety

Novinky,

Je tomu přesně 30 let, co dne 18. ledna 1989 vyjel první vlak tehdejších Československých státních drah (ČSD) s moderní lokomotivou poháněnou asynchronními motory. Stalo se tak na trati z pražského hlavního nádraží do Benešova u Prahy. Novinky o tom informoval tiskový mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský.

Foto: ČD

První čs. lokomotiva s asynchronním pohonem, které se pak začalo přezdívat „asynchron“.

Článek

Vůbec první vlak poháněný „motory budoucnosti“ nesl označení 8207 a vyjel z hlavního nádraží v 10.15 a do Benešova dorazil v 11.24.

Vlak byl veden experimentálním prototypem elektrické lokomotivy výrobního typu 85 E0-ATM Škoda z Plzně, v současnosti společnost Škoda Transportation, a její vývoj měl vyústit ve výrobu takzvané III. generace elektrických lokomotiv v plzeňské lokomotivce. U ČSD a později u ČD byl prototyp označen 169.001-5.

Nový červený design

Na první pohled se model od ostatních lokomotiv v Československu odlišoval zcela novým designem a výraznou červenou barvou. Podstatné inovace se však skrývaly v podvozcích a strojovně lokomotivy. Nový asynchronní pohon stál za přezdívkou, kterou železničáři a fanoušci železnic začali pro označení lokomotivy používat: „asynchron“.

ČSD a ČD měly experimentální prototyp pronajatý a zkoušely ho v provozu v čele různých typů vlaků od nákladních přes osobní až po rychlíky. V době zkoušek do roku 1994 se objevil na většině tratí elektrifikovaných soustavou 3 kV ss v Čechách.

Lokomotiva 169.001 během testování vystřídala depa v Praze, Ústí nad Labem a Nymburce. Jezdila na tratích z Prahy do Benešova, Berouna, Kutné Hory, na rychlících z Prahy do Mostu nebo Děčína a na různých vlacích kupříkladu z Ústí nad Labem do Nymburka či dále do Hradce Králové nebo Chocně.

Nyní již pohánějí asynchronní motory všechna hnací vozidla dodávaná po vzniku Českých drah.

Reklama

Související články

Češi vyvíjejí iontové motory pro družice

Firma SpaceLab EU a pražský Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ) budou v příštích pěti letech spolupracovat na vývoji a komerčním využití iontového motoru....

Výběr článků

Načítám