Astronom Grote Reber se svým radioteleskopem a s ukázkou dat z onoho přístroje Foto: Profimedia.cz

Před 80 lety byly detekovány první krátkovlnné signály z Mléčné dráhy

Moderní astronomie vděčí za mnohé nové objevy a poznatky takzvané radioastronomii. Jedním z jejích průkopníků byl americký inženýr a vášnivý amatérský astronom Grote Reber, který na Nový rok 1940 zachytil první krátkovlnné signály z Mléčné dráhy. Toto datum se od té doby považuje za počátek radioastronomie.

Před 80 lety byly detekovány první krátkovlnné signály z Mléčné dráhy

Reber se narodil a vyrůstal ve Wheatonu nedaleko Chicaga ve státě Illinois. Roku 1933 dokončil studia na Illinoiském technologickém institutu a zhruba ve stejné době se v tisku seznámil s články Karla Janskyho, který dva roky předtím objevil radiové záření přicházející z vesmíru.

První radioteleskop na dvorku

Reber se rozhodl, že bude v Janskyho pozorováních pokračovat. V roce 1937 si proto na dvorku svého domu ve Wheatonu postavil první radioteleskop na světě, který měl parabolickou anténu o průměru deset metrů.

Díky němu mimo jiné zachytil i krátkovlnné signály z naší Galaxie. Později rovněž nakreslil první radiovou mapu oblohy, jako první též pozoroval radiové záření Slunce.

Reber se dožil vysokého věku – zemřel 20. prosince 2002 v australském státě Tasmánie, a to pouhé dva dny před svými 91. narozeninami.

Na ilustračním snímku pořízeném teleskopem Evropské jižní observatoře (ESO) v Chile jsou stovky mladých hvězd v části Mléčné dráhy 20 000 světelných let od Země.

Foto: DPA/ESO, ČTK