Polovině druhů krokodýlů hrozí vyhynutí. U želv jsou to až dvě třetiny

Polovině živočišných druhů krokodýlů a téměř dvěma třetinám želv hrozí vyhynutí, varuje tým vědců v nové studii zveřejněné v prestižním odborném časopise Nature. Ohrožena vyhynutím je zhruba pětina všech plazů, konstatovali odborníci po mnohaleté komplexní studii více než 10 tisíc druhů.

Na ilustrační fotografii z roku 2014 je samička kožnatky Swinhoeovy (Rafetus swinhoei), která uhynula v roce 2019 v zoo v čínském městě Su-čou. Na světě jsou tak v současnosti známy maximálně tři žijící exempláře tohoto druhu želvy.

Je to první studie svého druhu pro plazy, do které se zapojilo 961 vědců ve 24 zemích na šesti kontinentech, její dokončení trvalo 15 let.

Podobná globální hodnocení pro další třídy zvířat navíc již dříve odhalila, že hrozbě vyhynutí čelí 40,7 procenta obojživelníků, 25,4 procenta savců a 13,6 procenta ptačích druhů, upozornila zpravodajská stanice CNN.

V rámci dané nově zveřejněné studie vědci aplikovali kritéria Mezinárodního svazu ochrany (IUCN) v tzv. Červeném seznamu ohrožených druhů na konkrétně 10 196 druhů plazů.

Tým zjistil, že 1829 (21 procent) druhů bylo ohroženo vyhynutím, podle kritérií IUCN jde o zranitelné, ohrožené nebo kriticky ohrožené druhy.

Z plazů jsou tedy nejohroženější želvy a krokodýli.

Krokodýlovi po letech sundali z krku pneumatiku. Chtělo to kus odvahy

Koktejl

„Pro mnoho lidí nejsou plazi tak charismatičtí jako jiná chlupatá nebo opeřená zvířata,“ poznamenal k tomu Bruce Young, spoluautor studie a zoolog z americké nevládní organizace NatureServe.

„Proto nám trvalo tak dlouho, než jsme našli finanční prostředky na tuto práci,“ přiznal.

Lov, zemědělství, urbanizace a invazivní druhy

Plazi si podle autorů studie zaslouží stejnou pozornost jako jiné druhy zvířat, protože jim hrozí stejná rizika.

Největší ohrožení pro všechny tvory představuje zemědělství, těžba dřeva, rozvoj měst, obecně znečištění prostředí a invazivní druhy.

V britské zoo rozmnožili želvu sloní, otcem je 70letý samec

Koktejl

Krokodýli a želvy se navíc velmi často stávají obětí lovců či obchodníků se zvířaty. Celkově jsou ve větším nebezpečí zvířata, která žijí v lesích, než ta na pouštích a v savanách.

Klimatická změna a intenzivní zemědělství způsobují razantní úbytek hmyzu, zjistila studie

Kvůli růstu mořské hladiny hrozí vyhynutí varanům komodským

Ohrožení změnami klimatu je nyní podle badatelů možné, ale ne jisté. Nebezpečí bude hrozit v budoucnu druhům, které žijí na ostrovech s malou nadmořskou výškou.

Bát se může i jedovatá kobra

Mezi zmíněných 1829 ohrožených druhů plazů patří překvapivě i kobra královská, největší jedovatý had na světě, který může měřit až pět metrů.

„Měli jsme sice podezření, že kobra královská je na ústupu, ale toto rozšířené a ikonické zvíře je ve skutečnosti na pokraji vyhynutí,“ uvedl Neil Cox, který vede oddělení pro hodnocení biologické rozmanitosti IUCN.

Uhynulá samice má šanci na potomky. Záchranu bílých nosorožců podpoří kmenové buňky

Zatímco u plazů je vyhynutím ohroženo nejméně 21,1 procenta, u obojživelníků je to 40,7 procenta a u savců zhruba čtvrtina. Od začátku 16. století už nezvratně vyhynulo nejméně 31 druhů plazů.

Pokud bychom přišli o všechny druhy plazů, kterým hrozí vyhynutí, z planety by zmizelo 15,6 miliardy let evoluce, konstatují vědci.