Pod Vesuvem objevili kostru muže prchajícího před erupcí. Měl u sebe prstýnek

Italští archeologové ukázali první záběry kostry muže, který se po explozi sopky Vesuv v roce 79 n. l. doslova upekl zaživa v jedovatých plynech. Zajímavostí je, že v posledních chvílích života měl u sebe tento Říman koženou brašnu či pytlík. Informoval o tom deník The New York Times s tím, že jeho pozůstatky byly nalezeny v místech, kde se dříve rozkládalo město Herculaneum.

BEZ KOMENTÁŘE: Archeologové objevili v Herculaneu kostru muže prchajícího před výbuchem VesuvuVideo: Reuters

Jde o kosterní pozůstatky „posledního uprchlíka“, který podle serveru The Daily Mail zemřel „strašlivou smrtí v oblaku toxického plynu o teplotě přes 500 °C“ v roce 79 našeho letopočtu, kdy k dané sopečné erupci došlo.

Jak zjistil předběžný průzkum –⁠ než dojde k podrobnějšímu antropologickému bádání –⁠ tak brašna obsahovala dřevěnou krabičku, rovněž se v ní našel i malý bronzový prsten.

„Z jeho kostí můžeme zjistit mnoho věcí: jeho přesný věk, jaké zaměstnání mohl vykonávat nebo zda měl nějaké nemoci,” cituje The New York Times vedoucího archeologa Domenica Camarda.

Erupce Vesuvu proměnila mužův mozek ve sklo

Lidská kostra byla nalezena během archeologických vykopávek v Herculaneu, které se nachází na úpatí Vesuvu v dnešním městě Ercolano v jižní Itálii. Podle agentury Reuters se předpokládá, že šlo v době úmrtí o muže ve věku 40-45 let, který zemřel při útěku před erupcí Vesuvu.

Oběť podle vědců zahynula jen pár kroků od moře, když se snažila uprchnout před spalujícím magmatem a oblakem popela a toxického plynu, který vytryskl z vulkánu.

Při dřívějších vykopávkách byly u břehu moře nalezeny stovky koster lidí, což ukázalo, že pravděpodobně doufali v záchranu a čekali tam na ni.

Mimořádně zachovalé ostatky a místnost pro otroky

Na pohřebišti starověkého města Pompeje se zase nedávno našly částečně mumifikované pozůstatky, které jsou podle vedení tamního archeologického parku jedny z nejzachovalejších nalezených na tomto místě.

Pompeje odhalily své další tajemství: Mimořádně zachovalé ostatky v hrobce s řeckým nápisem

Ostatky asi šedesátiletého muže našli archeologové v hrobce pocházející z posledních desetiletí před erupcí vulkánu. Podle dosavadních poznatků se přitom v té době dospělí obvykle nepohřbívali, prováděly se kremace. Nález je unikátní i proto, že na hrobce byl nápis v řečtině, který zmiňuje divadelní představení v Pompejích.

V listopadu navíc italští archeologové našli ve vile poblíž Pompejí dochovanou místnost, která s největší pravděpodobností sloužila otrokům. Nález pomáhá objasnit životní podmínky, v nichž otroci ve starém Římě žili.

Archeologové odhalili u Pompejí dochovanou místnost pro otroky

Místnost byla pohřbena pod popelem Vesuvu, jehož výbuch v roce 79 n. l. zasypal Pompeje a např. právě i zmíněné město Herculaneum.