Paleontologové našli pozůstatky zřejmě největšího tvora v dějinách

Buenos Aires

Paleontologové v Argentině odkryli fosilii gigantického dinosaura. Z několika objevených kostí soudí, že se mohlo jednat o největšího tvora, který kdy na naší planetě žil, píše stanice CNN.

Ilustrační obrázek

Ocasní obratle, části pánve a další kosti veleještěra, který před 98 miliony lety brázdil dnešní provincii Neuquén v argentinské části Patagonie, našli odborníci v geologické formaci známé jako souvrství Candelerosna, která je na zkameněliny bohatá.

Dinosaurus patřil podle CNN mezi tzv. titanosaury, což je rozmanitá skupina sauropodních dinosaurů. Sauropodi byli obecně velcí býložraví pravěcí ještěři s dlouhými krky a ocasy, kteří chodili po čtyřech.

Nově objevený jedinec mohl být větší než jeho příbuzný Patagotitan – příslušníci tohoto rodu žili před 100 až 95 miliony lety a dosahovali výšky až 37,2 metru, uvádí vědci v odborném časopise Cretaceous Research.

Přírodovědci zrekonstruovali tajemné brouky z éry dinosaurů. Pomohl i odborník z Olomouce

„Je to obrovský dinosaurus, ale očekáváme, že najdeme ještě další části kostry při dalších expedicích, abychom mohli s jistotou říci, jak velký doopravdy byl,“ prohlásil Alejandro Otero, paleontolog z přírodovědného muzea v argentinském městě La Plata.

Sauropodi byli všude kromě Antarktidy

Fosilie podobných obřích sauropodů našli odborníci na všech kontinentech kromě Antarktidy. Ty největší z nich – včetně pozůstatků dinosaurů vážících více než 40 tun – však byly objeveny právě v Patagonii.

Dokud vědci neprovedou analýzu dinosauří stehenní či pažní kosti, nelze s jistotou určit, kolik pradávný ještěr měřil – a samozřejmě ani jeho hmotnost. Dosud nalezené kosterní pozůstatky však naznačují, že by částečně odkrytý jedinec „mohl být považován za jednoho z největších“.

Lovily zvěř i ženy? S pravěkými genderovými stereotypy to asi nebylo tak horké

Není zatím jasné ani to, ke kterému rodu přesně objevený dinosaurus patřil – vědci však nepředpokládají, že by se jednalo o nový druh.