Na britské pláži objevili pozůstatky neznámého dinosaura. Měl duté kosti

Londýn

Čtyři kosti, které loni na britském ostrově Wight nalezli hledači zkamenělin, patří podle paleontologů dosud nepopsanému druhu dinosaura. Zhruba čtyři metry dlouhý pravěký plaz, který spadá do stejné skupiny jako Tyrannosaurus rex či dnešní ptáci, žil před 115 miliony lety v období křídy.

BEZ KOMENTÁŘE: V Británii objevili kosti nového dinosauraVideo: Reuters

Dinosaurus, kterého vědci z britské Southamptonské univerzity pojmenovali Vectaerovenator inopinatus, měl nezvykle duté, a tedy lehké kosti.

Experti tvrdí, že odhalené „vzduchové vaky“ v kostech, které se vyskytují také u moderních ptáků, byly jakýmsi prodloužením plic a pravděpodobně pomáhaly pohánět dýchací systém a zároveň dělaly celou kostru lehčí.

„Kostra živočicha musela být poměrně křehká,“ konstatoval podle agentury Reuters doktorand Chris Barker, který je vedoucím studie popisující nový druh.

O kosti nálezci „zakopli“ nezávisle na sobě

Čtyři zkameněliny patrně obratlů našli nezávisle na sobě tři muži na pláži Shanklin na jihovýchodě ostrova Wight. Své objevy odevzdali v místním muzeu zaměřeném na dinosauří fosilie.

Dinosaurus měl stejný nádor kosti, jaký dnes sužuje lidi

„Domníval jsem se, že jsou speciální, tak jsem je vzal do muzea,“ uvedl jeden z objevitelů Robin Ward, který ostrov ležící při jižním pobřeží Anglie navštívil se svou rodinou. „Ihned poznali, že je to něco vzácného, a zeptali se mě, zda bych je muzeu nevěnoval, aby je mohli plně prozkoumat,“ dodal.

Vědci se spletli. „Nejmenší dinosaurus“ je jen ještěrka

„Procházel jsem se po pláži, kopal do kamínků a najednou jsem našel něco, co vypadalo jako dinosauří kost,“ popsal další nálezce Paul Farrell. Podle svých slov byl v šoku, když zjistil, že by to mohl být nový druh.