Nobelovu cenu za chemii dostali vědci za výzkum procesů v buňce

Stockholm
Aktualizováno

Nobelovu cenu za chemii získali tři lidé. Udělena byla Venkatramanu Ramakrishnanovi, Thomasu Steitzovi a Adě Jonathové za výzkum částí buněk - ribozomů. Oznámil to ve středu ve Stockholmu královský výbor pro udělení ceny.

Foto: Reuters

Ada Jonathová je teprve čtvrtou ženou v historii, která Nobelovu cenu za chemii získala.

Cenu získali britský a americký vědec a Izraelka za objev struktur a chování bílkovin při tvorbě DNA. Zkoumali ribozomy, které se v buňce podílejí na tvorbě bílkovin a na přenosu genetického kódu v DNA. Podle akademie vysvětlili, jak se dá "přeložit" kód DNA.

Jejich výzkum je důležitý pro další vývoj antibiotik, protože vytvořili modely, jak se na jednotlivé ribozomy vážou různé druhy antibiotik.

Sedmdesátiletá Jonathová je teprve čtvrtou ženou, která Nobelovu cenu za chemii dostala. Před ní se to podařilo Marii Curieové-Sklodowské (1911), její dceři Irene Joliotové-Curieové (1935) a naposledy v roce 1964 Dorothy Crowfootové Hodgkinové.

Loni cenu získali Američané Martin Chalfie a Roger Tsien a Japonec Osamu Šimomura za objev a výzkum zeleného fluorescenčního proteinu. [celá zpráva]