Lidé vařili pivo pravděpodobně už před 13 000 lety (ilustrační foto). Foto: Profimedia.cz

Naši předci vařili pivo už před 13 000 lety. Zřejmě nejstarší pivovar na světě byl nalezen v Izraeli

Zřejmě nejstarší pivovar na světě se zbytkem 13 000 let starého piva objevili vědci v prehistorické jeskyni v Izraeli poblíž města Haifa při průzkumu pohřebiště polokočovných lovců a sběračů z doby kamenné. Až dosud se vědci domnívali, že pivo se začalo vařit před 5000 lety, nynější objev ale může historii zásadně změnit.

Nálezy svědčí o tom, že pivo se nemuselo vyrábět ze zbytků chleba, jak se dosud předpokládalo. V archeologickém časopisu Journal of Archaeological Science vědci uvádějí, že pivo se vařilo na rituální svátky k uctívání zemřelých.

„Tento pivovar je považován za nejstarší výrobnu alkoholu na světě,“ uvedla profesorka Stanfordské univerzity a vedoucí vědeckého týmu Li Liuová v rozhovoru s listem Stanford News.

Vědci hledali stopy, jakou rostlinnou potravu jedli lidé natufijské kultury, kteří žili v době kamenné mezi obdobím paleolitu a neolitu. Přitom objevili známky alkoholu na bázi pšenice a ječmene v kamenných hmoždířích vytesaných do dna jeskyně. Až 60 centimetrů hluboké nádoby se používaly k ukládání, drcení a vaření různých druhů rostlin včetně ovsa, luštěnin a lýkových vláken, jako je třeba len.

Pravěké pivo se podobalo spíše kaši a s tím dnešním mělo pramálo společného. Bylo sice kvašené, ale pravděpodobně slabší než dnešní piva, píše server BBC.