Hlavní obsah

Koalice se neshoduje v otázce domácího vzdělávání na druhém stupni

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Domácí vzdělávání na druhém stupni základních škol minulý týden získalo podporu sněmovního školského výboru. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) však s jeho plošným zavedením nesouhlasí a upozorňuje na problémy, které odhalilo pilotní ověřování. V této otázce panují neshody i mezi celou vládní koalicí, jak uvedl po pondělním jednání koaliční rady předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministryně školství Kateřina Valachová

Článek

„Domácí vzdělávání není školským zákonem pojímáno jako běžná alternativa k plnění povinné školní docházky pravidelnou účastí ve vyučování ve škole,” připomíná ministerstvo školství aktuální stav.

V současné době probíhá rozšířené pokusné ověřování individuálního (domácího) vzdělávání na 2. stupni ZŠ. V režimu pokusného ověřování se mohou děti na druhém stupni vzdělávat doma od září 2007. Je vypsáno na neurčito. V aktuálním školním roce se počet škol, kde je to povoleno, zvýšil ze 6 na 19.

Možnost pravidelného přezkušování

Vybralo je ministerstvo školství a v každém kraji existuje alespoň jedna. Toto opatření má usnadnit žákům a jejich zákonným zástupcům dojíždění na pravidelné konzultace a přezkušování. V tomto školním roce je do pilotního ověřování zapojeno 328 žáků.

Na prvním stupni je domácí vzdělávání umožněno plošně od roku 2005, ale i tak musí jít o závažné důvody stanovené školským zákonem. S domácím vzděláváním na prvním stupni ministryně Valachová souhlasí a obhajuje jej proti návrhům poslanců KSČM na jeho zrušení. Národní ústav pro vzdělávání na základě vyhodnocení pilotního ověřování už v roce 2011 doporučil, aby bylo uzákoněno i pro starší děti.

Ministerstvo školství s tím ale nesouhlasí a varuje před některými problémy, které pilotní ověřování odhalilo. Připomnělo velký rozsah učiva, které žáci musejí zvládnout najednou, podceňování některých vzdělávacích oblastí rodiči nebo chybějící korekce výkonu dětí na základě srovnávání se spolužáky.

Má rodič tak odlišné odborné znalosti?

Ve svém vyjádření pro Novinky ministerstvo školství uvedlo, že školský systém je schopen zajistit vzdělávání i pro žáky se specifickými problémy či požadavky, například formou individuálního vzdělávacího plánu.

Existují však žáci, kteří se mohou vzdělávat formou pravidelné školní docházky jen s velkými obtížemi, ať už kvůli fóbii ze školy, závažnému psychiatrickému onemocnění, výraznému specifickému nadání nebo autismu.

„Jenže vzdělávání na 2. stupni ZŠ již obsahuje mnoho odborných znalostí z různých oborů, které spolu často nijak nesouvisí,” dodal resort Kateřiny Valachové. „Je tak otázkou, zda jedna osoba je schopna obsáhnout učivo dějepisu, chemie i literatury.” Ministerstvo připomíná i nezastupitelnou socializační roli školy.

Pozměňovacími návrhy k novele školského zákona, kam spadá i tato problematika, by se dále měla Poslanecká sněmovna zabývat ve středu.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám