Riskantní výzkum? Číňané vložili geny z lidského mozku do opičího

Čínští vědci se ve spolupráci s americkými kolegy odhodlali vložit geny z lidského mozku do opičího. Provedli to vpichem viru s lidským genem souvisejícím s vývojem mozku do embryí celkem jedenácti opic makaků. Pak je nechali vyrůst, než provedli další testy. Jak informovala agentura Reuters, z 11 primátů jich přežilo pouze pět.

Riskantní výzkum? Číňané vložili geny z lidského mozku do opičího

Vědci z Kchunminského institutu zoologie při Čínské akademii věd ve spolupráci se Severokarolínskou univerzitou ve Spojených státech každopádně zjistili, že opice modifikované genem pro mikrocefalin (MCPH1) lépe zvládly testy paměti zahrnující barvy a různé obrázky.

Zároveň odhalili, že mozky u geneticky upravených jedinců druhu makak rhesus (asijský úzkonosý primát z čeledi kočkodanovitých) se vyvíjely déle – podobně jako v případě dětí.

Makak rhesus (Macaca mulatta)

Je však třeba poznamenat, že žádná z opic neměla mozek abnormálně velký, uvedla studie publikovaná v odborném žurnálu National Science Review.

Může jít o rizikový projekt

Čínští vědci tvrdí, že modifikované opice mají potenciál poskytnout člověku vhled do lepšího porozumění jedinečným lidským rysům.

Jiní odborníci, jako například James Sikela z Coloradské univerzity, kteří se na tomto výzkumu nepodíleli, ale řekli časopisu MIT Technology Review, že „použití transgenních opic ke studiu lidských genů spojených s evolucí mozku je velmi riskantní cestou”.

Pokračování pokusů by prý mohlo vést až k extrémním a těžko předvídatelným změnám.

Anketa
Souhlasíte s vkládáním lidských genů do opičích embryí?
Ano
16.3 %
Ne
83.7 %
Celkem hlasovalo 86 čtenářů.