Čína prozkoumá „temnou stranu” Měsíce, chce být vesmírnou velmocí

Novinky,

Čína plánuje do konce letošního roku začít zkoumat odvrácenou stranu Měsíce. Podle tamních vědců nejprve vypustí lunární sondu Čchang-e 4, aby otestovala možnosti startu a bezpečného přistání. Čínský prezident Si Ťin-pching už dříve vyhlásil, že hodlá mít ze svého státu globální velmoc v průzkumu vesmíru.

BEZ KOMENTÁŘE: Čína chce letos začít zkoumat odvrácenou stranu MěsíceVideo: Reuters

Jedna strana Měsíce je kvůli rotaci vesmírného tělesa od naší planety odvrácená stále. Dříve se nazývala „temnou stranou“, jelikož až do éry kosmických sond nemohla být nijak spatřena, natož prozkoumána.

„Měsíční sonda Čchang-e 4 otestuje zejména podmínky pro hladké přistání a začne s prvotními výzkumy,“ prohlásil podle agentury Reuters Pao Wej-min, ředitel technologického oddělení v pekingské společnosti China Aerospace Science and Technology Corporation.

Další satelit zajistí komunikaci

Je třeba připomenout, že kontakt přímo mezi družicí a Zemí nebude možný. Aby se zajistila komunikace, čínští odborníci nejdříve vynesou do vesmíru jiný satelit, který poté bude předávat informace od Čchang-e 4 „dolů“ na planetu vědcům.

„V polovině května vyšleme tu sondu s možností přenosu signálu na takzvané librační centrum, tedy vyvážené místo mezi Zemí a Měsícem. Půjde o první vysílací satelit na světě v libračním bodě. A sám Čchang-e 4 odstartuje do konce letošního roku,“ poznamenal Pao.

Librační centrum (librační bod, Lagrangeův bod) je v takový bod v soustavě dvou těles rotujících kolem společného těžiště, v němž se vyrovnávají gravitační a odstředivé síly soustavy a malé těleso umístěné do tohoto bodu nemění vůči soustavě svou polohu

Tři fáze studie Měsíce

Lunární sonda Čchang-e 4 je nástupkyní sondy Čchang-e 3, která s průzkumným robotickým vozítkem pojmenovaným Nefritový králík přistála na Měsíci v roce 2013. [celá zpráva] Díky zlepšení svých adaptačních schopností má Čchang-e 4 z odvrácené strany získat velké množství údajů.

„Náš průzkum do vzdálené strany Měsíce nám může poskytnout údaje, které nelze získat z blízké strany. Průzkum by navíc nemělo limitovat záření ze Země, můžeme tak objevovat hluboký prostor, odrážející skutečný vesmír,“ zasnil se čínský výzkumník.

Čínský program průzkumu Měsíce se má celkově uskutečnit ve třech fázích. První fázi mise na jeho oběžné dráze dokončila družice Čchang-e 1 v roce 2009, druhou fází bylo přistání na Měsíci, kterou provedl již zmíněný modul Čchang-e 3 roku 2013, a třetí fázi bude zahrnovat shromažďování vzorků a následný návrat na Zemi, kdy sondu Čchang-e 4 později doplní i sondy 5 a 6.

Vesmírných počinů Čínské lidové republiky je více. Letos sice definitivně ukončil po zřícení činnost jejich Nebeský palác, loni ale například Číňané zdařile otestovali kapsli pro vesmírný turismus, zatím jen se želvou na palubě. [celá zpráva]