Čeští vědci objevili na neprobádaném území pět nových druhů netopýrů

Čeští vědci objevili podle časopisu Science World Report v západoafrickém Senegalu nových druhů netopýrů. Pavel Hulva z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, který byl členem týmu, řekl, že objev byl možný i díky tomu, že území je zatím velmi málo probádané.

Foto: Novinky.cz s použitím Yahoo maps

Netopýry vědci objevili v parku na jihovýchodě země

Během sedmi expedicí v Národním parku Niokolo-Koba na jihovýchodě Senegalu studovali 213 senegalských netopýrů. Provedli analýzy vzorků DNA, které získali z milimetrových vzorků z létací blány netopýrů. Ty potvrdily objev pěti nových druhů netopýrů, kteří vypadali podobně jako druhy běžné v Africe, ale geneticky se významně lišily.

„Druhy, které vznikly nedávno, konec třetihor, čtvrtohory, nejsou tolik rozdílné,” vysvětlil Hulva. Tyto kryptické, neboli skryté druhy, proto odhalili až po analýzách DNA.

„Skutečnost, že tito senegalští netopýři... se liší od svých bratranců v jiných částech Afriky, naznačuje, že západní Afrika mohla být v minulosti izolovaná a vytvořila se tam zvláštní oblast, kde se tamní populace postupně odchylovaly a dokonce získaly nové chromozomální konfigurace,” citoval časopis členku vědeckého týmu Nancy Irwinovou, ve které působili také badatelé z Ústavu biologie obratlovců Akademie věd, České zemědělské univerzity a britské yorkské univerzity.

Podceňovaná oblast

Nový objev podle ní potvrzuje, že západní Afrika může být doposud podceňovaným bio-geografickým místem s mnoha dalšími zatím neobjevenými druhy.

Podle Hulvy se jedná o pilotní studii, ve výzkumu chtějí dále pokračovat. Afrika a zejména tropické oblasti jsou totiž velmi málo probádané. Zkoumat proto chtějí například rozdíly mezi netopýry i z jiných částí Afriky.