Důkazy o největší explozi ve vesmíru pocházejí z kombinace rentgenových dat vč. teleskopu Chandra. Erupce je generována černou dírou v centrální galaxii. Černá díra měla způsobit výbuch, který v systému Ophiuchus utvořil velkou výduť. Foto: X-ray: Chandra: NASA/CXC/NRL/S. Giacintucci, et al., XMM-Newton: ESA/XMM-Newton; Radio: NCRA/TIFR/GMRT; Infrared: 2MASS/UMass/IPAC-Caltech/NASA/NSF

Astronomové zachytili dosud největší explozi ve vesmíru. Může za tím být obří černá díra

Astronomové objevili známky dosud největší zaznamenané exploze od počátků vesmíru. Stalo se to ve shluku galaxií Ophiuchus, což je zhruba 390 milionů světelných let daleko od Země. Informoval o tom americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) s tím, že zdrojem výbuchu může být supermasivní černá díra.

Výbuch podle vědců vyšel od supermasivní černé díry v jedné galaxii, která se nachází v centru galaktického shluku Ophiuchus.

Uvolnilo se při tom přibližně pětkrát více energie než při dosud největší explozi od černé díry zaznamenané lidmi ve vesmíru, což bylo detekováno ve shluku galaxií MS 0735 74 v roce 2003.

„Už jsme viděli výbuchy v centrech galaxií dříve, ale tento nový je skutečně, skutečně masivní. A nevíme, proč je tak velký,” poznamenala k nynějšímu objevu podle webu Phys.org australská astrofyzička Melanie Johnstonová Hollittová.

„Ale stalo se to velmi pomalu – jako výbuch ve zpomaleném filmu, který trval stovky milionů let,” dodala vědkyně.

Událost tak v systému Ophiuchus utvořila jakousi velkou výduť v okolním horkém plynu. Ta hraničí s oblastí vyplněnou rádiovým vyzařováním. Tyto radiové emise z elektronů jsou – pravděpodobně z důvodu aktivity černé díry – zrychleny téměř až na rychlost světla.

Díky údajům ze čtyř přístrojů

Objev byl učiněn díky kombinaci údajů získaných ze čtyř zařízení sledujících vesmír. Jde o rentgenové teleskopy na oběžné dráze: Chandra, jenž patří NASA, a XMM-Newton Evropské kosmické agentury (ESA).

Dále o pozemní zařízení Murchison Widefield Array v Austrálii a systém teleskopů Giant Metrewave Telescope v Indii.

K radiovému pozorování kupy galaxií v souhvězdí Hadonoše vedl autory objevu článek slovenského astrofyzika Norberta Wernera z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, který našel „vykousnutí” v rentgenovém profilu horkého plynu pozorovaného galaktického shluku.

Předloni jsme například psali o jiném typu nejsilnějšího výbuchu v kosmu. Tehdy šlo o rychle se opakující radiový signál označený FRB 180309.

Může se hodit:
Termíny jarních prázdnin v roce 2020 ve všech regionech ČR: Jarní prázdniny 2020
Šest prodloužených víkendů: Jak vychází svátky v roce 2020