Snímek planety Saturn od NASA Foto: Profimedia.cz

Astronomové objevili 20 nových měsíců Saturnu, překonal tak Jupiter

Vědci objevili 20 nových měsíců, jež obíhají Saturn, plynný obr je díky tomu planetou s nejvíce měsíci ve Sluneční soustavě. Dosud měli odborníci za to, že s počtem 79 měsíců jich má nejvíce Jupiter. S těmi nově objevenými jich však Saturn má o tři více, jak informovala agentura Reuters.

Snímek planety Saturn od NASA Foto: Profimedia.cz
Astronomové objevili 20 nových měsíců Saturnu, překonal tak Jupiter

Tři z nových přirozených družic jsou drobné, jejich průměr dosahuje pouze tří až šesti kilometrů. Za pomocí havajského teleskopu je objevil tým vedený Američanem Scottem Sheppardem z vědeckého institutu ve Washingtonu.

„Saturn je měsíční král,“ uvedl Sheppard v prohlášení.

Vědci odhadují, že měsíce jsou pozůstatky jiných, větších družic, které se před dávnými časy roztříštily po střetu s asteroidem nebo kometou.

Jeden nový měsíc obíhá Saturn v neuvěřitelné vzdálenosti 24 milionů kilometrů.

„Tyto nové měsíce dokazují, že Sluneční soustava bývala kdysi velmi chaotickým místem,“ řekl Sheppard, podle něhož většinu menších těles buď formující se planety pohltily, nebo je odmrštily mimo své gravitační pole.

Obíhají většinou v opačném směru, než se točí planeta

Většina nových měsíců obíhá prstencovou planetu v opačném směru, než se Saturn točí; ve směru planety, jak je tomu většinou zvykem, obíhají pouze tři.

Jedno z nově objevených těles obíhá Saturn v neuvěřitelné vzdálenosti 24 milionů kilometrů. Pro srovnání se Měsíc nachází průměrně 384 400 kilometrů od Země.

Ačkoli se donedávna mělo za to, že nejvíce měsíců má Jupiter, astronomové vždy považovali ty Saturnovy za velmi zajímavé. Ledový měsíc Europa je podle amerického vesmírného úřadu NASA jedním z nejslibnějších míst v naší soustavě, které by mohlo obsahovat život – pod silnou vrstvou ledu se na jednom z pólu pravděpodobně nachází celý oceán.

Zmrzlý povrch, který by mohl ukrývat životodárnou tekutinu, má i největší Saturnův měsíc Titan nebo gejzíry posetý Enceladus.

Planeta Saturn se svými vybranými měsíci