V Praze se nejprve v pátek 14. června od 19:30 hodin uskuteční ve Smetanově síni Obecního domu koncert stočlenného orchestru a dvou sborů složených z žáků, učitelů i rodičů ze všech českých waldorfských škol.

Následuje sobotní festival

Oslavy, na něž do hlavního města přijíždějí stovky příznivců waldorfské pedagogiky z celé republiky, budou pokračovat v sobotu 15. června na Vyšehradě takzvaným WaldorFestem 100, který mezi 10. a 21. hodinou nabídne program divadelních a hudebních představení, přednášek, besed a řemeslných dílen – připravených žáky a učiteli ze všech tuzemských waldorfských škol.

Waldorfská škola (waldorfská pedagogika) je alternativní výchovně-vzdělávací program vycházející z pedagogických zásad formulovaných rakouským filozofem, esoterikem a sociálním myslitelem Rudolfem Steinerem (1861–1925). Snaží se integrovaně rozvíjet jak intelektuální schopnosti žáků, tak jejich praktické/manuální dovednosti, stejně tak jejich umělecké vlohy.
V roce 2018 bylo po celém světě 1150 waldorfských škol, 779 v Evropě, hlavně v Německu (242) a Nizozemsku (103). Roku 2018 bylo v Česku 19 základních waldorfských škol, jedna škola pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, pět waldorfských lyceí a střední škola kombinující lyceum a odborné učiliště. V Asociaci waldorfských škol bylo registrováno 20 školek, center a waldorfských tříd v běžných mateřských školách. Waldorfská předškolní pedagogika je též inspirací pro mnoho lesních školek.

„Kromě uměleckého a řemeslného programu bude celý den probíhat i program pedagogický. Jelikož je obtížné přenést fungování i atmosféru škol na jednodenní festival, bude pro děti i dospělé připravena ochutnávka některých vyučovacích hodin. V improvizované učebně proběhnou hodiny ručních prací, kaligrafie či poetiky a mnohé další,“ popsal Pavel Seleši, ředitel waldorfské školy v Praze 5 – Jinonicích a člen představenstva Asociace waldorfských škol ČR.

„Naši čtvrťáci například uvedou divadelní představení Trolí vrch na pódiu ve Starém purkrabství, v němž a kolem nějž se celodenní program uskuteční,“ dodal.

Přednášky o alternativní pedagogice

Festival je určený široké veřejnosti, rodinám s dětmi a zájemcům o alternativní pedagogiku z řad laiků i odborníků. Také proto jsou jeho součástí přednášky o podstatě waldorfského školství pro veřejnost.

„Zkušení učitelé a odborníci odhalí všem zájemcům srozumitelnou formou nejrůznější specifika waldorfské pedagogiky a připomenou i vývoj tohoto pedagogického hnutí během uplynulých 100 let ve světě i po sametové revoluci u nás,“ uvedl Seleši.

Mezi alternativními trendy ve vzdělávání se v posledních letech objevují stále nové směry výuky
Rodiče hledají netradiční výuku, ve veřejném sektoru ale nabídka není velká

Jaké tedy jsou cíle a směřování současných waldorfských škol? Za prioritu si kladou vychovávat a vzdělávat děti ve všestranně a harmonicky rozvinuté osobnosti, což se má odrážet ve výuce, která má rovnoměrně rozvíjet pohybové, intelektuální, umělecké a sociální potřeby dětí.

Odpovědnost a spolupráce

„Pěstujeme v dětech zdravé sebevědomí. To se utváří díky pozitivnímu hodnocení dětí, které respektuje jejich individuální rozvoj a schopnosti. V široké nabídce činností si každý žák najde alespoň jednu oblast, v níž může vyniknout,” vysvětlil Tomáš Petr, třídní prvňáků ZŠ waldorfské v Jinonicích.

Podle něj se zároveň rozvíjí smysl pro odpovědnost za vlastní jednání. „Snažíme se rozvíjet spolupráci (nikoli soutěž) mezi dětmi. To je průprava pro budoucí zaměstnání, kde je vždy třeba spolupracovat, a ne pouze vynikat nad ostatními,“ doplnil.

Hlavní slavnost v září v Berlíně

Celosvětový vrchol oslav Waldorf 100 je naplánován na 19. září do hlavního města Německa Berlína, bude obsahovat jednak centrální část, ale také množství menších událostí.

„Tato velká slavnost spojí kontinenty a do středu postaví člověka, lidi přes všechny politické, zeměpisné, kulturní, sociální či etnické hranice. Pronajali jsme k tomu rozsáhlé prostory v Berlíně a věříme, že se nám podaří vytvořit uměleckou slavnost, která bude veskrze věnovaná člověku a udělá radost jejím hlavním aktérům, totiž dětem,“ poznamenal koordinátor celosvětových oslav Henning Kullak-Ublick.