Cizí asteroid setrvává ve sluneční soustavě už 4,5 miliardy let

Novinky,

Asteroid označený 2015 BZ509, který se pohybuje u dráhy planety Jupiter, je prvním známým trvalým vetřelcem odjinud v naší sluneční soustavě. O tom, že z naší soustavy nepochází, jsou vědci přesvědčeni podle jeho neobvyklého chování. Sama přítomnost tělesa v soustavě však není nic nového, podle nové studie britské Královské astronomické společnosti je tu už miliardy let.

Asteroid 2015 BZ509 se stal trvalým vetřelcem v naší sluneční soustavěVideo: Novinky/Reuters

Planetka 2015 BZ509 o šířce tři kilometry není jediným objeveným tělesem, který pochází z jiné hvězdné soustavy, stačí si vzpomenout na asteroid Oumuamua, který se dokonce považoval za možný výtvor mimozemské civilizace. [celá zpráva] Oumuamua nicméně sluneční soustavou jen proletěl, nesetrval zde. Kdežto toto vesmírné těleso zde zřejmě „hnízdí“, z dnešního pohledu takřka odjakživa.

Podle výpočtů astronomů setrvává již 4,5 miliardy let. Je to první známý mezihvězdný asteroid, který se stal stálým obyvatelem sluneční soustavy.

„Je zároveň vážným kandidátem pro nejstarší objekt ve sluneční soustavě,“ poznamenal podle agentury Reuters astronom Fathi Namouni z observatoře ve francouzském městě Nice.

Opačný směr

A co konkrétně je na 2015 BZ509 zvláštního? Obvykle asteroidy obíhají kolem Slunce stejným směrem jako planety, tedy proti směru hodinových ručiček. Směr oběžných drah je dědictvím z dob, kdy se poprvé sluneční soustava zformovala.

Avšak tento asteroid, objevený v listopadu 2014 teleskopem Pan-STARR 1 na Havaji, obíhá Slunce opačným směrem. Vědci se proto domnívají, že nepochází ze Sluneční soustavy.

Asteroid se pohybuje v těsné blízkosti planety Jupiter a okolo Slunce obíhá po velmi protáhlé dráze s periodou necelých 12 let.

Britský list The Guardian zmiňuje pravděpodobné vysvětlení, že asteroid byl při letu z jiného mezihvězdného prostoru nejprve zachycen gravitací Jupiteru – a už tam zůstal, byť se z přímého gravitačního pole planety osvobodil.

Vědci nyní hodlají pátrat po dalších „vetřelcích“.