Hlavní obsah

Etická výchova ve školách? Děti často neumějí ani poděkovat

Právo, Jana Hanušková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když začali prvňáčci chodit do základní školy na pražském Jarově, nebylo prý výjimečné, že za šťouchnutí v tlačenici při vstupu do třídy rozdávaly děti rány pěstí. Nikdo se neomlouval, nebyl ochoten uznat, že šlo o nedopatření. Dnes si školáci vzájemně pomáhají. „Ale kouzelné slůvko děkuji, stejně jako poprosit, je učím pořád,“ směje se jejich učitelka Kateřina Petřinová, jež se jim snaží také vysvětlit, co je to etika.

Foto: Roman Mašín

Při etické výchově se děti učí pod vedením své učitelky Kateřiny Petřinové i spolupracovat.

Článek

Etickou výchovu zavedlo ministerstvo školství jako volitelný předmět už v roce 2010, dnes se učí na 500 školách ze 4500 ZŠ v Česku. Téměř polovina by tuto výchovu zavedla, ale vyškolení učitelů i potřebné pomůcky jsou pro ně příliš drahé.

„Dvacet tisíc za školení je moc,“ říká ředitel Základní školy Jarov Stanislav Šebl s tím, že je naštěstí adoptovala v projektu ASET – ten sdružuje společnosti, kterým záleží na rozvoji etického prostředí – firma ExxonMobil a přispěla jim.

„V programu ASET máme žádosti 24 škol o podporu, 14 už je adoptovaných,“ říká Hana Martináková z Etické výchovy, o. p. s.

Podle Dagmar Císařovské z firmy ExxonMobil od roku 2013 každý rok adoptovali několik škol. „Všechny byly v Praze a okolí. Celkem jsme podpořili 1660 studentů a 140 učitelů.“

Naučit se spolupracovat

Po osmi společně strávených měsících působí třída Kateřiny Petřinové velice kompaktně. Aktuální téma je o spolupráci, děti se snaží odhalit význam tohoto slova, nejdřív si ale zopakují pravidla, jež při hodině fungují. Musí se hlásit o slovo, nesmějí komentovat řeč ostatních spolužáků, neboť na svůj názor má každý právo, a rozhodně nesmějí nikomu – kromě rodiny – sdělovat to, co si zde řeknou.

„Hodinu ukončíme společným malováním obrázků, dvě děti, které spolu třeba ani tak často nespolupracují, se budou muset dohodnout, rozdělit si práci. Mám tu spoustu jedináčků, ti se nemají ani kde takové dovednosti naučit. Problémy jsou také tehdy, když rodiče vyznávají volnou výchovu,“ svěřuje se učitelka, jež vyučovala i ve vyšších třídách mediální výchovu.

„To je už ale jiná diskuse, starší žáci se nebojí zeptat se i na současné problémy. Co jim mám říct, když nikde nevidí pořádné vzory?“ ptá se Stanislav Šebl, jenž chce, aby se etická výchova prolínala celou výukou.

„Učím přes třicet let, osmadvacet let jsem ředitelem na této škole. Když jsme začínali, byla výchova i kontakt s žáky mnohem jednodušší, měli jsme ve třídách jen pár dětí. Snad se to zase vrátí, od prvního ledna slíbil současný ministr více peněz, budeme mít více kantorů a třídy rozpůlíme. Už mám připravené krásné malé učebny,“ těší se.

Reklama

Související články

Zapsat prvňáka do školy jde i na dálku

Před dvěma lety ombudsmanka upozornila, že přítomnost dítěte ani rodiče u zápisu do školy povinností není. Tento zvyk se ale většinou dodržuje, a to i přesto,...

Výběr článků

Načítám