„Rozdíly mezi školními kolektivy vznikají ještě předtím, než děti přejdou na gymnázia,” uvedl koncem minulého týdne autor výzkumu David Gregar.

Rozvoj žáka podle něj ani tolik nezáleží na tom, zda je na víceletém gymnáziu, nebo na základní škole, ale spíš na tom, jestli jde o školu prestižní, soukromou či výběrovou.

Šetření probíhalo po čtyři roky mezi zhruba 6000 žáky a gymnazisty. Zkoušeni byli z matematiky, ze čtenářské gramotnosti a z jazykových dovedností.

Pozitivní vliv kolektivu

Výzkum potvrdil, že na víceletá gymnázia chodí hlavně děti rodičů, kteří mají lepší sociální postavení a svým dětem se víc věnují. Žáci na gymnáziích mají podle jeho autorů výrazně lepší výsledky. Důvodem je zejména to, že je pozitivně ovlivňuje kolektiv nadaných vrstevníků a rodiče je doma lépe motivují.

Zhruba 68 procent žáků gymnázií tvoří podle výzkumu děti ze sociálně dobře zajištěných rodin, zatímco na základních školách je takových žáků 28 procent.

„Když se od těchto faktorů odhlédne, není v průměru mezi gymnázii a základními školami rozdíl v tom, jak kvalitně učí matematiku a jazykové dovednosti,” poznamenal Gregar. Lépe jsou na tom gymnázia nicméně ve čtenářské gramotnosti.

Průměrný žák víceletých gymnázií je však údajně v primě svými znalostmi na stejné úrovni jako o tři roky starší žák v 9. třídě základní školy, alespoň co se týká testovaných oblastí.

Na obou typech škol se děti mezi 6. a 9. třídou posunou ve svých znalostech podobně, na gymnáziích zůstává úroveň pořád vyšší než na ZŠ. Jejich horší výsledky jsou proto dány mimo jiné tím, že je na nich hodně žáků z méně podnětného zázemí, kteří snižují celkový průměr.

Ne každý přijatý na gymnázium má

Na základní školy chodí přibližně 11 procent dětí s výbornými výsledky, zatímco na gymnáziích je naopak přibližně stejný počet studentů s těmi nejhoršími výsledky.

To, že na ZŠ zůstává výrazná část dětí s excelentními výsledky, uvedla v minulosti opakovaně i Česká školní inspekce. Podle ní se na víceletá gymnázia dostávají i děti, které na ně se svými výsledky nepatří.

Není rovněž bez zajímavosti, že názor české veřejnosti na úroveň vzdělávání se opět zhoršil. Ze zářijového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) sice vyplynulo, že nejlépe jsou vnímána gymnázia, ale i u nich došlo k poklesu hodnocení. [celá zpráva]