Fakulta strojní (FS) dosahuje po mnoho let významných výzkumných výsledků využívaných také v automobilovém průmyslu v ČR i v zahraničí. To bylo spolu s pedagogickými aktivitami FS ČVUT motivací pro amerického donátora Thomase Morela.

Prostředky fakulta již obdržela, použijí se na financování činností obsažených ve Smlouvě o financování, podepsané děkanem fakulty Michaelem Valáškem se společností AFEUS, která dar spravuje.

Pomoc automobilovému průmyslu

Vedle podpory projektů, jako je Národní program udržitelnosti – Rozvoj centra vozidel udržitelné mobility, Centrum kompetence automobilového průmyslu Josefa Božka či několika evropských projektů se také připravuje zřízení stipendia Thomase Morela pro výjezdy studentů a pedagogů do zahraničí a nákup zkušebního vybavení pro studentské projekty.

Morel je prezidentem firmy Gamma Technologies, spolupracující s fakultou prostřednictvím nové laboratoře Centra vozidel udržitelné mobility v Roztokách u Prahy. V experimentální oblasti zde vznikají přímé výstupy v podobě měřicích postupů i speciálních zařízení pro zkoušení hybridních vozidel, vývoj spalovacích systémů u plynových a dalších motorů či měření emisí za provozu.

Thomas Morel

Thomas Morel

FOTO: FS ČVUT

Na tyto výsledky navazuje smluvní výzkum s průmyslovými partnery – nejen finálními výrobci osobních i nákladních automobilů a autobusů, ale i výrobci příslušenství, jako jsou turbodmychadla, vstřikovací zařízení, tlumiče a rovněž smlouvy s více než deseti soukromými výzkumnými organizacemi v automobilové oblasti.

Diplomová práce o raketovém vozidle

Morel vystudoval obor Stavební a transportní stroje na ČVUT, který absolvoval roku 1965. Po odchodu do USA studoval v letech 1968–1972 na Illinois Institute of Technology v Chicagu, diplomová práce byla zaměřena na raketové vozidlo The Blue Flame (Modrý plamen), na aerodynamický návrh. Vozidlo bylo úspěšně realizováno roku 1970, dosáhlo pozemního rychlostního rekordu 1001 km/h.

V roce 1994 založil firmu Gamma Technologies jako servisní organizaci automobilového průmyslu. Vyvinul nový 1-D řešič GT Power. Tento model se v průběhu dalších let rozšířil na model celého pohonného agregátu vozidla z hlediska termodynamického, aerodynamického a mechanického.

Díky této ve své době převratné koncepci se původní motorový program GT Power (dnes GT-SUITE) pod Morelovým vedením rozšířil po celém světě, jeho podíl na trhu simulačních programů tohoto typu pro automobilky činí dnes zhruba 80 procent.

Projekty ČVUT

Morel přednášel o užívání programového balíku GT-SUITE i na FS ČVUT. Program GT-SUITE, poskytovaný ČVUT na bázi akademické licence, se široce využívá v projektově orientované výuce magisterského i doktorského studia mnoha oborů (především Dopravní a manipulační technika), a to jako podklad tvůrčí činnosti.

Jeho návštěvu chtějí organizátoři rovněž využít na výměnu zkušeností, jak se dají obstarávat finanční prostředky pro veřejné vysoké školy i jinak než od státu.

Slévárna a kovárna Fakulty strojní ČVUT - ilustrační foto

Slévárna a kovárna Fakulty strojní ČVUT - ilustrační foto

FOTO: ČVUT

Strojní fakulta má více projektů, v pokročilé přípravě je kupříkladu spolupráce s General Electric, nadnárodní společnosti působící zejména v oblasti dopravní technologie, na letadlovém motoru. V rámci evropského projektu REWARD spolupracuje FS ČVUT na výzkumu nového dvoudobého vznětového motoru pro osobní auta.

Ve čtvrtek 5. října navíc studenti fakulty předvedli v rámci Dne s formulemi jak svou formuli s elektrickým pohonem, tak i monopost se spalovacím motorem.

Na páteční večer připravila celá univerzita, stejně jako i jiné vysoké školy, pro veřejnost tradiční Noc vědců. Vědeckotechnická popularizační akce na téma „Mobilita“ proběhne na ČVUT v Praze 6. října v době od 17 do 23 hodin.