„Rodiče kladou velký důraz na ergonomické řešení, zvláště pak u batohů a aktovek pro nejmenší školáky. Zdravotní nezávadnost a ergonomie zde stojí na prvním místě a cena není při výběru nejvýznamnějším kritériem,” uvedl mluvčí Mall.cz Jan Řezáč.

Podle Pavly Hobíkové z Globusu jsou letošní novinkou odlehčené tašky do školy, které váží 0,6 kilogramu. Trh se školními potřebami se podle ní rok od roku rozrůstá a dodavatelé sledují čím dál víc potřeby malých spotřebitelů.

Konzultace s odborníky na grafomotoriku

Kromě školních batohů a aktovek se moderní trendy postupně projevují také u psacích a výtvarných potřeb. Podle majitele penShop.cz Michala Vacíka jejich nákup závisí především na postavení rodičů a jejich finančních možnostech. Hlavně ve velkých městech je znát zájem a poptávka po kvalitnějších pomůckách.

Za školní potřeby Češi na začátku školního roku utratí kolem čtyř miliard korun.průzkumy pro Provident Financial

„V posledních několika letech část rodičů vyhledává i odborníky v oboru například grafomotoriky pro konzultaci, a ti pak doporučí rodičům nejlepší možnou variantu pro potřeby jejich dětí,” dodal.

Poptávka podle něj roste po ergonomických pastelkách, psacích potřebách přizpůsobených levákům a podobně. Roste i zájem o výtvarné potřeby pro předškolní děti, které je vedou ke správnému držení tužky ještě před nástupem do školy.

Cena a design ustupují do pozadí

Design a cena ustupují při nákupech do pozadí. Vzhled je při výběru školních potřeb podstatný především pro samotné školáky.

„V posledních letech stoupá pozitivní trend, kdy kupující najdou průsečík mezi oblíbeným designem a kvalitním zpracováním zboží. Dobrou zprávou je i to, že školní potřeby už několik let nezdražovaly a zůstávají na stejné úrovni,” dodala Hobíková.

Sledování dětí na cestě

Stále roste zájem o elektronické učební pomůcky a doplňky. U starších dětí je již samozřejmou součástí výbavy notebook nebo tablet. Rodiče pořizují například stolní organizéry s integrovanou nabíječkou na mobilní telefon.

„Populárním artiklem jsou i hodinky se zabudovanou GPS, které dodají rodičům větší klid ve chvílích, kdy děti například cestují samy ze školy," řekl Řezáč.

„Oblíbenost motivů určují hlavně současné filmy a pohádky. Přetrvává popularita pohádek Ledové království, Auta či Jak vycvičit draka,” dodala Babora Vanko z obchodů Albert. Populární jsou také motivy jako Mimoni či Star Wars.

„K výběru školních potřeb, zejména pro prvňáčky, přistupují rodiče zodpovědně,” potvrdil Novinkám i Milan Šmíd, manažer Zboží.cz. „Nejvyhledávanějším zbožím jsou penály, u nichž rozhodující roli hraje značka (30 %) počet pater (25 %) a motiv (12 %). Na druhém místě jsou pera a propisky, o které se zajímá čtvrtina lidí. Ještě důležitější než značka (24 %) je typ pera, podle nějž se rozhoduje 26 % lidí,“ upřesnil.

Za školní potřeby Češi na začátku školního roku podle průzkumů pro Provident Financial z předchozích let utratí kolem čtyř miliard korun. Další téměř čtyři miliardy dají za zájmové kroužky pro své děti.

Obchodníci již spustili slevy na tento sortiment, prodeje školních pomůcek budou vrcholit na přelomu srpna a září.