Teleskop NASA objevil další planety s možným výskytem života

Washington

Vesmírný dalekohled Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) objevil mimo naši sluneční soustavu 219 nových planet. Deset z nich má údajně vhodnou velikost i teplotu na to, aby se na nich teoreticky nacházel život. Podle agentury AP tím vědci naznačili, že lidé nemusejí být ve vesmíru sami.

Foto: NASA/REX/Shutterstock, Profimedia.cz

Sonda Kepler s teleskopem

Deset nově objevených planet má velikost Země a obíhá hvězdy, které jsou podobné našim. To nutně neznamená, že je na nich život, ale že jsou na nich pro život základní podmínky. Nacházejí se v takzvané obyvatelné zóně, ve které by se mohl život vyskytovat.

Planety podobné Zemi nejsou vzácné

„Jsme (ve vesmíru) sami? Možná nám teleskop nepřímo řekl, že pravděpodobně ne, ačkoli to ještě musí být potvrzeno,” uvedl vědec NASA Mario Perez.

Vědci mimo NASA, které oslovila AP, se shodli, že naděje na mimozemský život novým objevem vzrostly. „Ukazuje se, že planety velikosti Země v obyvatelné zóně okolo hvězd podobných Slunci nejsou vzácné,” řekl astronom Avi Loeb z Harvardovy univerzity.

NASA v pondělí 19. června oznámila 219 nových kandidátů na označení exoplaneta, což je termín, kterým astronomové označují planety nalezené mimo naši sluneční soustavu. Deset zmíněných planet je součástí tohoto „balíčku”.

Teleskop slouží od roku 2009

Kepler byl vyslán do kosmu v roce 2009, aby pátral po možných obyvatelných planetách mimo naši sluneční soustavu. Do roku 2013 našel 2335 potvrzených planet a dalších 1699 „kandidátských”. Za pomoci jiných teleskopů vědci objevili 3500 potvrzených planet.

V obyvatelné zóně Kepler nalezl celkem 49 planet, mezi které patří i deset nových. Pozoroval přitom jen miniaturní výseč galaxie, konkrétně čtvrtinu procenta galaxie čítající asi 200 miliard hvězd.

Hlavní mise teleskopu skončila v roce 2013 kvůli závadě nepostradatelného mechanismu, který slouží k nasměrování teleskopu na cíl.