Model 3D si každý může zvlášť prohlížet na svém displeji a dotykem ho otáčet na všechny strany. Interaktivní obrázky, které vypadají doslova jako živé, podpoří představivost žáků, pokud zrovna nemají před sebou tradiční model kostry.

První v Evropě

Tento výukový materiál nové generace je školám k dispozici od letošního ledna. Jde o vylepšenou verzi předchozího Přírodopisu, kterou nakladatelství upravilo na základě připomínek učitelů, a také o první 3D učebnici v Evropě. Fraus však nehodlá zůstat pouze u jednoho předmětu a výhledově uvažuje o tom, že podobně zpracuje například i fyziku.

Koukání do tabletu nemusí být jen zabíjení času, jak dokazuje interaktivní učebnice přírodopisu.

Koukání do tabletu nemusí být jen zabíjení času, jak dokazuje interaktivní učebnice přírodopisu.

FOTO: nakladatelství Fraus

„Nabízí se to hlavně v přírodovědných oblastech, kde je důležitá vizuálnost a pohled na obrázek na papíře nestačí,“ vysvětluje záměry nakladatelství marketingový manažer Oldřich Ježek a zmiňuje další výhody „trojrozměrné“ výuky. „Učitel pak může s modelem pracovat před třídou na interaktivní tabuli, kde třeba plíce dokážou dýchat.“

Jenže k plnohodnotnému využívání interaktivních učebnic je zapotřebí mít ve školách patřičné vybavení. Jak upozorňuje jednatel a zakladatel firmy Jiří Fraus, na škodu je v tomto směru časté střídání ministrů školství, z nichž každý má jiné priority. „Stát vytváří limity například tím, že učitelům nekoupí počítače.“

Číst, zpívat, hrát a poslouchat

O kvalitách řady interaktivních učebnic přitom není pochyb, vždyť třeba Frausova Hudební výchova pro 6. a 7. ročník ZŠ získala přede dvěma lety zlatou medaili v konkurenci produktů ostatních evropských nakladatelů. Kromě textů a zpěvníku obsahuje také materiály, které v tištěné podobě nemůžou existovat - na tabletu či počítači lze zobrazit klaviaturu a zahrát si, pustit píseň či pouze melodii a zazpívat si karaoke.

Lze to využít i při i hudební výchově.

Lze to využít i při i hudební výchově.

FOTO: nakladatelství Fraus

Jiří Fraus, jehož nakladatelství vydalo první interaktivní učebnici už před deseti lety, svůj zápal o inovace zdůvodňuje snahou o to, aby se kvalitní výuka dostala do běžné školy v každé obci. „Chceme ukázat, že změny k lepšímu, po kterých volají rodiče, nevedou jenom přes zřizování soukromých škol,“ dodává první muž plzeňského nakladatelství.