Hlavní obsah

I přes nepatrné zlepšení zůstává matematika nejméně úspěšným předmětem u maturit

Novinky,

U maturitních testů z matematiky letos uspělo o 1,5 procenta více studentů než loni. Napoprvé ji však nezvládlo 21,7 procenta studentů, zůstává tak nejméně úspěšným předmětem. U češtiny došlo k podobně zanedbatelnému zhoršení, a to o 1,3 procentního bodu. Vyplývá to z výsledků didaktických testů, které v pátek zveřejnilo ministerstvo školství a organizátor maturit Cermat.

Foto: Petr Horník, Právo

Ředitel Cermatu Jiří Zíka

Článek

Výsledky v povinném testu z českého jazyka a literatury se mírně zhoršily. Didaktický test konalo v řádném termínu 61 980 maturantů. Uspělo 55 988 žáků, celková úspěšnost je tedy 90,3 procenta, o 1,3 procenta méně než v loňském roce.

Problematické otevřené otázky

U češtiny je podle šéfa Cermatu Jiřího Zíky hlavní problém v otevřených otázkách, které se zde objevily až v roce 2015. Věří však ve zlepšování výsledků, stejně tak u matematiky.

Z 16 007 maturantů, kteří si letos na jaře dobrovolně zvolili ve společné části matematiku, jich v didaktických testech uspělo 78,3 procenta. To je o 1,5 procenta lepší výsledek než loni.

„Ukazuje se, že žáci se s matematikou vypořádávají statečně, byť možná není oblíbená, a jsem ráda, že se v ní mírně zlepšili,“ uvedla na tiskové konferenci ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).

Zástupci středoškoláků zlepšení nevidí

Mnozí odborníci upozorňují, že povinná matematika úroveň žáků v daném předmětu nezlepší, natož vztah k němu. Před několika dny navíc vyhlásili zástupci středoškoláků, Česká středoškolská unie, že by uvítali odložení povinné maturitní zkoušky z matematiky, která má přijít v roce 2021. [celá zpráva]

„Letošní mírná změna u matematiky na našem stanovisku nic nemění,“ sdělila Novinkám předsedkyně unie Lenka Štěpánová.

Nedochází podle ní ke zlepšení ve výuce, které avizovala v minulosti ministryně. Povinná maturita z matematiky údajně jen zakonzervuje výuku v současném stavu.

„To, že státní maturita netestuje očekávané výstupy ve výuce matematiky, potvrdil svými slovy i ředitel Cermatu Zíka, který na tiskové konferenci prohlásil, že ‚studenti se připravují pouze na testy a nevzdělávají se v celém rozsahu vzdělávacích plánů',” kritizuje zástupkyně středoškoláků.

„Celkovou neúspěšnost 21,7 procenta navíc nelze označit za zlepšení,“ zdůraznila.

Podle ministryně se nicméně na našich školách pracuje s moderními metodami výuky i didaktiky.

Maturity pokračují ústními zkouškami

Co se týká dalších předmětů, z angličtiny maturovalo 42 635 žáků, z nichž u didaktického testu uspělo 40 042 (o 0,4 procenta nižší úspěšnost než loni), u němčiny v didaktickém testu letos uspělo 1397 žáků z 1716, což je o 2,1 procenta vyšší úspěšnost než před rokem.

Maturita pokračuje od úterý 16. května ústními zkouškami společné části maturitní zkoušky a zkouškami profilovými, potrvá až do 12. června. Centrální hodnocení slohových prací z češtiny stále probíhá.

V pátek 19. května byly také zveřejněny výsledky jednotných přijímaček na střední školy s maturitou. Testy z českého jazyka a matematiky tvořily 60 procent hodnocení uchazečů. „Dopadly úspěšně,“ shrnula jejich výsledky Valachová.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám