Astronomové poprvé objevili atmosféru u planety podobné Zemi

Novinky,

Britští astronomové poprvé našli atmosféru u planety, která je podobná Zemi. Planeta GJ 1132b je 1,4krát větší než Země, nachází se v souhvězdí Plachet (latinsky Vela) vzdáleném 39 světelných let. Obíhá kolem takzvaného červeného trpaslíka, tedy hvězdy menší, chladnější a méně jasné než Slunce. Na planetě přesto teploty dosahují až na 370 °C. Pro lidi je tedy neobyvatelná.

Astronomové poprvé objevili atmosféru u planety podobné ZemiVideo: Novinky/Reuters

Vědci předpokládají, že planetu přezdívanou Superzemě obklopuje hustá atmosféra bohatá na vodní páru nebo metan, případně obojí. Planeta má podle nich kamenné jádro, které je zcela pokryté oceánem. Jak informovala agentura Reuters, objev se podařil týmu z britské Keele University.

Jelikož je takových planet ve vesmíru mnoho, je více než pravděpodobné, že na nějaké z nich existuje život.
John Southworth, vedoucí výzkumu

Žádný pozemský organismus by na planetě nepřežil

Jedná se sice o významný krok při hledání mimozemského života, nicméně pro lidi je planeta s teplotou 370 °C neobyvatelná.

„Co je mi známo, nejvyšší teplota, kterou je schopen přežít pozemský organismus, je 120 °C,“ konstatoval pro zpravodajský server BBC vedoucí výzkumu John Southworth.

„Tento objev však ukazuje, že planety obíhající podle podobných hvězd mohou mít atmosféru. Jelikož je takových planet ve vesmíru mnoho, je více než pravděpodobné, že na nějaké z nich existuje život,“ dodal.

Existenci atmosféry u planet jiných hvězd se podařilo dokázat již dříve, vždy se ale jednalo o plynové obry podobné našemu Jupiteru, většinou ještě větší.

O planetě se toho musíme ještě mnoho dozvědět. S tím mohou vědcům pomoci speciální vesmírné dalekohledy, například teleskop Jamese Webba, který má v budoucnu nahradit starý Hubbleův teleskop.

Anketa

Věříte, že se lidstvo někdy dostane do kontaktu s mimozemským životem?
Ano
86,1 %
Ne
13,9 %
Celkem hlasovalo 3310 čtenářů.