Není bez zajímavosti, že projekt Výluka, umožňující studentům nepedagogických oborů vysokých škol vyzkoušet si učitelskou profesi, obdržel v prosinci jednu z cen Eduína za inovace ve vzdělávání. [celá zpráva]

Dne 2. března proběhne iniciační schůzka, na které budou rozděleni do týmů noví účastníci. V těchto týmech projdou společnou přípravou a následně také pojedou na samotnou výluku.

Přípravy na dubnové výjezdy

Od 10. do 12. března proběhne společná víkendovka, na níž se účastníci mají poznat navzájem, ale také se zamyslet, co si od učení slibují, čeho se u něj obávají a jak jsou na něj připraveni.

V mezičase studenti zpracovávají odborné materiály, konzultují je s odborníky a účastní se náslechů na jedné z pražských partnerských základních škol, aby prošli i teoretickou průpravou.

Zatím jsme měli dosah především na Univerzitu Karlovu. Zájem z dalších vysokých škol nás opravdu potěšil.projekt Výluka

Na přelomu dubna a května pak přichází ta nejdůležitější část – výjezd na výluku do jedné z partnerských ZŠ, nacházejících se po celé republice, kde si konečně vyzkouší pedagogickou práci.

Výluka už má dva výjezdy za sebou. Ten pilotní si vyzkoušeli sami organizátoři. Proběhl na jaře loňského roku na základní škole v Poběžovicích, na jeho základě vznikly plány pro podobu dalších výjezdů.

Druhý se uskutečnil loni v prosinci. To už Výluka naostro poslala do jičínské základní školy Bodláka a Pampelišky tři přihlášené účastníky, kteří si prošli přípravou, jež se osvědčila.

Zájem z různých škol

Na konci ledna proběhla v Praze informační schůzka. Na setkání dorazili i zájemci do fungování Výluky zcela nezasvěcení. Kupříkladu studentka VŠE, student ČVUT v Praze a absolventka zahraniční VŠ, která aktuálně prochází projektem Učitelem naživo.

„Zatím jsme měli dosah především na Univerzitu Karlovu. Zájem z dalších vysokých škol nás opravdu potěšil,“ uvedli ve své zprávě.

Obsahem schůzky bylo seznámení zájemců s plánovaným průběhem výluk, tedy že je nutné absolvovat některé „povinné“ body příprav, a dále s tím, že budou po iniciační schůzce sestavení do týmů a jejich další činnost bude koordinovat jeden z výlukářů, jehož úkolem bude skupinám se vším pomáhat a nakonec s nimi pojede i na výjezd.

Otázek se v průběhu prezentace vzneslo nemálo. Například zda budou účastníci učit celý týden (pondělí a úterý absolvují náslechy a od středy sami učí) nebo na jakém základě se vybírají pro dané účastníky vhodné ZŠ...

„Jsme otevření všem možnostem, rádi bychom ale více než doteď jezdili do škol v sociálně vyloučených lokalitách,“ napsali organizátoři Novinkám.

Druhá polovina schůzky byla uvolněnější, o což se postarali zejména účastníci výluky na ZŠ Bodláka a Pampelišky, kteří se zájemci sdíleli své zkušenosti.

Zájemci o učitelství se na projekty Výluky, kterou podporuje i Nadace Karla Janečka, ještě stále mohou přihlašovat zde.