Větší část se týkala jednodušších případů jako například stanovení úvazků učitelů, řešení drobných prohřešků proti školnímu řádu, vztahy mezi učiteli v pedagogickém sboru nebo mezi rodiči a učiteli.

Zatím jen málo „výletů“ do škol

Mnoho podnětů se týkalo hodnocení didaktických testů u maturitních zkoušek. Většinu z nich řešil ombudsman písemnou odpovědí, od svého nástupu musel řešit přímo na místě na základě stížnosti problémy pouze dvou škol.

„V dalších dvou jsem se seznámil se způsobem prevence šikany a jiné dvě jsem navštívil, abych nasál praxi učitelů oceněných Zlatým Ámosem,“ podotkl Hrzal, organizátor dané soutěže o nejpopulárnějšího učitele. [celá zpráva]

Do besed o šikaně se zapojila také rodičovská sdružení i zástupci učitelů a dětských organizací, účast na dalších podobných besedách přislíbila také dcera zesnulé profesorky ze Střední průmyslové školy Na Třebešíně. [celá zpráva]

Podpora od středoškoláků

Kromě toho ombudsman aktivně jednal s představiteli nevládních organizací, se zástupci České středoškolské unie nebo s „dětskými poslanci“ Národního parlamentu dětí a mládeže.

„Podporujeme funkci školského ombudsmana. Během našeho setkání jsme se shodli, že vidíme jako velmi důležitou přítomnost studentských parlamentů a senátů na středních školách, protože pomáhají kultivovat dialog mezi žáky, učiteli a vedením škol,“ komentuje jeho činnost předseda České středoškolské unie Štěpán Kment.

Prevence

Zřízení funkce školského ombudsmana podpořil také předseda Sdružení učňovských zařízení a ředitel Středního odborného učiliště v Praze Karel Dvořák.

„Tato funkce má šanci pomoci v řešení případných problémů na školách všech typů, a to jak ohledně šikany mezi žáky, tak při případných útocích na pedagogické pracovníky. V současné době, kdy jsou stále častěji zveřejňovány případy tohoto typu, je každá snaha MŠMT pomoci v řešení těchto problémů vítána a podporována,“ uvedl Dvořák.

Ombudsman se ve své činnosti nezaměřuje jen na řešení takových podnětů či sporů, které se dotýkají zejména sociálně patologických jevů a explicitně šikany, ale také kupříkladu vzájemných vztahů všech aktérů výchovy a vzdělávání ve školách.

Získané podněty projedná už v lednu na poradě vedení resortu s ministryní Kateřinou Valachovou (ČSSD), jednotlivé útvary ministerstva poté mají přijímat opatření k nápravě zjištěných problémů.