„Je tady málo lidí, kteří by byli připraveni pro technické disciplíny. To je věc, kterou chceme napravit a řešit cestou duálního vzdělávání,“ potvrdil Vondrák s tím, že hejtmanství se pokusí o pilotní řešení tohoto problému a začne hledat školy a podniky, které by se projektu zúčastnily.

S nápadem, jak zlepšit technickou dovednost absolventů, souhlasí i tripartita a při prosazování myšlenky chce kraji pomoci Svaz průmyslu a dopravy ČR. Jeho první viceprezident Jan Rafaj poznamenal, že se vede celonárodní debata o tom, jak by mělo technické školství vypadat.

Veřejné a soukromé prostředky

„Jsem rád, že by tady vznikly pilotní školy, na kterých budeme zkoušet přenést část té technické výuky do firem za účasti a kontroly státu a školství jako takového, ale přesto blíže k praxi,“ poukázal.

Duální vzdělávání je o kombinaci veřejných a soukromých prostředků. Podle hejtmana by veřejné prostředky byly využity pro výuku předmětů teoretických nebo klasicky technických, a praktická výuka by probíhala přímo v podnicích za dohledu učitelů. Zkušenost s duálním vzděláváním prý v Česku není, Vondrák ale uvedl, že tento systém se praktikoval už před lety například v Německu, a fungoval.

Příprava bezpečného prostředí pro výuku

Kvůli projektu chce kraj uspořádat zkraje roku workshop, na kterém by se setkaly školy a podniky, které by měly zájem se pilotního projektu zúčastnit. „Právě tam bychom chtěli zmapovat, kolik škol a podniků je ochotno do toho vstoupit,“ avizoval Vondrák.

Upozornil, že to nebude jednoduché pro školy ani firmy, které budou muset připravit bezpečné prostředí pro výuku. „Ale myslím, že to řešitelné je a že se dobereme k nějakým konkrétním číslům, kolika škol a podniků by se to týkalo,“ nastínil.

Firmy, které se do duálního vzdělávání zapojí, by mohlo hejtmanství finančně podpořit. V návrhu rozpočtu pro rok 2017 už má kraj dokonce vyčleněno 30 miliónů korun na podporu profesního vzdělávání.