„V naší kampani nebudeme nikoho přesvědčovat, co si má myslet. Chceme fungovat trochu jako výživoví poradci – ukázat cestu, jak by lidé měli s informacemi nakládat,“ přiblížil Ondřej Chlupáček, vedoucí tvůrčího týmu.

„Myslíme si totiž, že internet je velký supermarket s informacemi a lidé se musí naučit z nich vybírat, stejně jako si vybírají potraviny,“ dodal.

Nejohroženější je právě mládež

Studenti, z nichž většina se věnuje politologii, reagují mimo jiné na zjištění z výzkumů, podle kterých jednak 5,5 procenta Čechů věří dezinformacím obecně, zároveň 24,5 procenta lidí věří dezinformačním médiím více než tradičním.

Výzkum publikovala agentura STEM s tím, že nejvíce ohrožená je právě mládež. Až 40 procent mladých nedisponuje informacemi k tomu, aby dokázali rozeznat dezinformační mediální obsah.

Skupina studentů na kampani pracuje v rámci svého školního předmětu o propagandě. S projektem se účastní mezinárodní soutěže Peer to peer: Challenging extremism, v jejímž zadání je právě úkol vést kampaň směřovanou na mladé lidi.

Surfařův průvodce po internetu

Posluchači Masarykovy univerzity to budou dělat dvěma způsoby, přednáškami na středních školách, které povedou lidé pohybující se v mediálním prostředí, a webem i aktivitami na Facebooku.

První přednášky jsou již domluveny v Litomyšli, Brně nebo Olomouci. Webfacebooková stránka fungují už nyní. Uživatelé tam najdou Surfařova průvodce po internetu, který je návodem, na co si dát konkrétně pozor.

Tvůrci na příkladech upozorňují na problematickou práci se zdroji, jak fungují v mediálních sděleních mechanismy svalování viny a nálepkování, jak si některá média fakta vymýšlejí, manipulují obrazovým materiálem nebo si hrají se strachem a emocemi.

Postupem času budou na webu přibývat i příspěvky v blogu, v nichž budou autoři kampaně rozebírat aktuální příklady dezinformací, uvádí Masarykova univerzita.