Každý ví, jak obtížné je sehnat kvalitního a poctivého řemeslníka. Jenže když už jdou mladí lidé v Praze studovat učební obor, chtějí být zpravidla číšníky nebo kosmetičkami. Jiné tradiční obory tím stále trpí.

Na tesaře se učí v novém školním roce ve všech ročnících dvou pražských škol celkem 40 studentů. Budoucích obráběčů kovů je podle údajů magistrátu v Praze nyní 24.

V minulosti byl obor kamnář úplně zrušen, nyní zažívá jakési znovuzrození.

Z 29 příštích krejčích studuje v učilišti na Novovysočanské ulici 28 holek, nově se mezi ně – do kdysi velice prestižního oboru – vmísil jediný kluk.

Ještě menšímu zájmu nyní čelí obor sklenář, jakousi renesanci snad zažívá obor kamnář. Jeden čas se tříletému oboru bez maturity nevěnoval vůbec nikdo.

„V minulosti byl obor kamnář úplně zrušen, nyní zažívá jakési znovuzrození,“ sdělil Právu ředitel Střední odborné školy stavební a zahradnické na Jarově Miloslav Janeček. Kamnářů je v novém školním roce v oboru celkem 9, ale už to nejsou samí kluci.

První kamnářka

Jedna studentka kamnářka je novinka, doposud se ženy oboru věnovaly jen v rekvalifikačních kurzech. „Je skutečně první kamnářkou, která se přihlásila po absolvování základní školy do učebního oboru,“ zdůraznil Janeček. Studovat kamnářství, tradiční řemeslo, lze vedle Prahy už jen v Ostravě a v Horní Bříze.

Obor by nepřežil ani v Praze nebýt podpory města. „V Praze se učí obory, které by se v rámci republiky obtížně hledaly. Jsem pyšný na to, že pražský vzdělávací systém, magistrát a nesmírná aktivita samotných škol umožňují studovat řemesla, která by jinak byla odsouzena k zániku,“ řekl Právu šéf městského výboru pro školství Patrik Nacher (ANO).

Praha se snažila přitáhnout mladé lidi k učebním oborům v programu Řemeslo žije!. Ani tři etapy nezvrátily trend primárního zájmu o gymnázia. Přitom Praha ročně dává na technologické vybavení škol šest miliónů korun a učební obory se propojují s cechy jednotlivých řemesel.

Podle Janečka by neměl problém vězet v maturitě. Třeba u tříletého oboru kamnář ji lze získat při nástavbovém studiu. Příkladem renesance zájmu o řemeslo a o práci rukama mohou být kominíci, kteří také po třech letech dostávají výuční list. Snad díky propagaci a společenské potřebnosti již tento obor těžké časy neprožívá.

Nacher si myslí, že Praha by svou podporu učebním oborům omezovat neměla. Naopak by přidal na důrazu. „Ač sám gymnazista, všem doporučuji návštěvu těchto škol, jejich neuvěřitelně vybavených učeben a pracovišť,“ dodal Nacher.