„Zájemce registrujeme na webu, a jakmile otevřeme kurz, během hodiny je plný. Poptávka převyšuje naše kapacity. Mezi zájemci pak ještě registrujeme náhradníky, ale je také spousta lidí, kteří se jen podívají, že je kurz plný, a už nereagují,“ popsal Právu Michal Kryl ze společnosti Nová škola, která kurzy organizuje.

Školy chtějí kvalitu

Agentura je jednou ze dvou, které v oblasti středních Čech a Prahy působí. Podle Kryla za poslední dva roky prošlo školením na 80 lidí, zájem ale byl mnohem větší. Celkem o ně usilovalo 160 lidí.

„A když do toho započítáme i ty, co se nám neozvou, tak jsme na dvou stovkách zájemců,“ dodal Kryl.

Společnost provozuje také web, který informuje o kurzech po celé republice. I tam se potvrzuje, že polovina poptávek zůstává v současnosti neuspokojená.

Když budou peníze na jejich zaplacení, tak by to mohlo i přilákat kvalitní lidi.Vít Průša, ředitel ZŠ

Kurz v ceně 8500 korun zahrnuje 124 hodin, z toho 86 hodin činí praxe. V ceně je i ubytování. Ale podle Kryla se běžně kurzy pohybují v cenových relacích od 9000 do 9200 korun.

Někteří ředitelé si i tak stále stěžují, že asistent učitele je nedostatkové zboží.

Inkluzivní vzdělávání probíhá už deset let a většina škol s výukou postižených dětí má zkušenosti. Od 1. září navíc mají garantováno, že stát, resp. kraje práci asistenta zaplatí.

Dosud totiž kraje neměly povinnost peníze na platy asistentů vyplácet, od září už ji však mají, dostaly na to od ministerstva školství stamilióny.

Navíc by mohli asistenti dosáhnout i na vyšší výdělky, na plný úvazek třeba i 20 tisíc.

Jenže například podle ředitele Víta Průši ze ZŠ Na Stráni v Děčíně dětí s různými diagnózami přibývá, ale asistentů ne. „Někde je asistentů hodně, ale třeba tady v Děčíně se potýkáme s jejich nedostatkem, což souvisí s náporem silných ročníků,“ řekl Právu Průša.

Většina ZŠ má s integrací zkušenosti

Palčivější než nedostatek je ale podle Průši kvalita asistentů. „Kolikrát neměli ani plný úvazek, takže brali jen sedm osm tisíc korun. Když ale budou peníze na jejich zaplacení, tak by to mohlo i přilákat kvalitní lidi. Chceme, aby tam byli lidi, kteří to s dětmi umí, jsou trpěliví, dále se vzdělávají. A ti to za 10 tisíc dělat nebudou,“ řekl Průša.

„Kolik ale bude asistentů zapotřebí? Když naše škola jich bude potřebovat sedm deset, kolik jich bude zapotřebí po celé republice? To je obrovská pracovní síla, to bude doslova nový stav,“ dodal. Loni působilo ve školách 10 382 asistentů.

Celkově je v České republice 4115 veřejných základních škol, z nich 3175 už má s integrací zkušenosti.

Hlásí se i muži

Barbora Šebová ze společnosti Nová škola připustila, že základní kurzy nejsou dostatečné. „Říct, že asistenta na kurzu připravíme, je dost nadnesené. Ale je to to, co asistent ze zákona musí podstoupit,“ řekla Právu.

Také proto kromě základních kurzů pořádá Nová škola pro asistenty i kurzy dalšího vzdělávání. Nicméně v menším měřítku.

Podle ní se na asistenta pedagoga hlásí široké spektrum lidí. „Je tam víc žen než mužů, ale u nich se častěji objevuje požadavek dělat něco, co jim dává smysl. Jsou to lidé, kteří sice nějakou práci mají, jsou i ekonomicky dobře zajištění, ale chtějí dělat něco smysluplného. Dobrovolně jdou dělat jinou práci za méně peněz, protože jim dosavadní práce připadá, že je sama o sobě jen pro vydělávání peněz,“ přiblížila.

Silnou skupinu pak tvoří matky po rodičovské dovolené. Často pocházejí z menších obcí, kde škola integruje hodně hendikepovaných dětí. A škola je ta, která matky osloví.

„V posledním běhu jsme měli několik maminek, které samy mají děti s postižením a hledají pro sebe práci, která by jim časově vyhovovala. Mají zkušenosti, protože jsou to třeba matky autistických dětí,“ uvedla Šebová.

A pak jsou mezi zájemci mladé ženy, které právě absolvovaly školu například sociálního zaměření.

Jako přivýdělek je práce asistenta vyhledávaná kantory na penzi, kteří ale nemusí procházet pedagogickým kurzem.