Letadlo poháněné výhradně sluneční energií tak dokončilo významnou část obletu Země. Ve Španělsku se začne připravovat na trasu do Egypta a z něj pak na závěrečný úsek do Abú Zabí. Odtud se stroj vydal na cestu loni v březnu. [celá zpráva]

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

V kokpitu se střídají Švýcaři Bertrand Piccard a André Borschberg.

Víc než 6270 kilometrů nad Atlantikem stroj vedl osmapadesátiletý Piccard. „Po dlouhé noci s turbulencí a málem spánku vidím první paprsky denního světla,” tweetoval ráno ještě z letadla.

Letadlo Solar Impulse 2 před přistáním v Seville

Letadlo Solar Impulse 2 před přistáním v Seville

FOTO: Handout, Reuters

Deset měsíců na Havaji kvůli bateriím

Zatím nejdelší etapou obletu byla trasa z japonské Nagoji na Havaj. Měřila 6457 kilometrů a pětidenní let tehdy zajistil třiašedesátiletý Borschberg.

Na Havaji měl Solar Impulse 2 téměř desetiměsíční pauzu, protože se řešily problémy s bateriemi. [celá zpráva]

Letadlo Solar Impulse 2 před přistáním v Seville

Letadlo Solar Impulse 2 před přistáním v Seville

FOTO: Handout, Reuters

Původně se počítalo s tím, že celý oblet potrvá pět měsíců. Prvním dnem letu byl 9. březen 2015 a další etapy vedly ze Spojených arabských emirátů přes Omán, Indii, Barmu, Čínu, Japonsko a USA.

Průměrná rychlost 50 km/h

Letadlo váží pouze 1,5 tuny, ale rozpětím křídel je srovnatelné s Boeingem 747. Dokáže letět průměrnou rychlostí 50 kilometrů v hodině, a to díky bateriím, v nichž se ukládá energie načerpaná ze slunce.

Piloti sedí v kabině o objemu 3,8 metru krychlových, která je dostatečně izolovaná, aby mohli čelit teplotním výkyvům pohybujícím se od plus 40 do minus 40 stupňů Celsia.

Hlavním smyslem projektu je podle internetové stránky týmu ukázat, že „takzvané čisté technologie jsou schopny dokázat nemožné”.