Hlavní obsah

Solární letoun poprvé přeletěl Atlantik. Průměrná rychlost 50 km/h

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sevilla (Španělsko)
Aktualizováno

Švýcarské letadlo na solární pohon Solar Impulse 2 překonalo za zhruba 70 hodin Atlantický oceán a ve čtvrtek ráno přistálo ve španělské Seville. Z New Yorku se na 15. etapu cesty kolem světa, dlouhou přes 6200 kilometrů, vydalo v pondělí. Jde o první přelet Atlantiku letounem na solární pohon.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Solární letoun Solar Impulse 2 překonal Atlantik a přistál v SevilleVideo: AP

 
Článek

Letadlo poháněné výhradně sluneční energií tak dokončilo významnou část obletu Země. Ve Španělsku se začne připravovat na trasu do Egypta a z něj pak na závěrečný úsek do Abú Zabí. Odtud se stroj vydal na cestu loni v březnu. [celá zpráva]

V kokpitu se střídají Švýcaři Bertrand Piccard a André Borschberg.

Víc než 6270 kilometrů nad Atlantikem stroj vedl osmapadesátiletý Piccard. „Po dlouhé noci s turbulencí a málem spánku vidím první paprsky denního světla,” tweetoval ráno ještě z letadla.

Foto: Handout, Reuters

Letadlo Solar Impulse 2 před přistáním v Seville

Deset měsíců na Havaji kvůli bateriím

Zatím nejdelší etapou obletu byla trasa z japonské Nagoji na Havaj. Měřila 6457 kilometrů a pětidenní let tehdy zajistil třiašedesátiletý Borschberg.

Na Havaji měl Solar Impulse 2 téměř desetiměsíční pauzu, protože se řešily problémy s bateriemi. [celá zpráva]

Foto: Handout, Reuters

Letadlo Solar Impulse 2 před přistáním v Seville

Původně se počítalo s tím, že celý oblet potrvá pět měsíců. Prvním dnem letu byl 9. březen 2015 a další etapy vedly ze Spojených arabských emirátů přes Omán, Indii, Barmu, Čínu, Japonsko a USA.

Průměrná rychlost 50 km/h

Letadlo váží pouze 1,5 tuny, ale rozpětím křídel je srovnatelné s Boeingem 747. Dokáže letět průměrnou rychlostí 50 kilometrů v hodině, a to díky bateriím, v nichž se ukládá energie načerpaná ze slunce.

Piloti sedí v kabině o objemu 3,8 metru krychlových, která je dostatečně izolovaná, aby mohli čelit teplotním výkyvům pohybujícím se od plus 40 do minus 40 stupňů Celsia.

Hlavním smyslem projektu je podle internetové stránky týmu ukázat, že „takzvané čisté technologie jsou schopny dokázat nemožné”.

Reklama

Související články

Solární letoun přistál v Arizoně

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2, který je na cestě kolem světa, podle plánu přistál v pondělí v arizonském Phoenixu. Letadlo švýcarské výroby urazilo...

Výběr článků

Načítám