„Tabletovou učebnu jsme zpřístupnili pro všechny žáky školy, kteří ji tak měli možnost využívat při výuce českého, anglického a německého jazyka, chemie, biologie a zeměpisu. V druhém roce projektu Škola dotykem jsme navázali na osvědčené aktivity z předcházejícího školního roku,“ konstatovala Petra Červenská, učitelka pražského Gymnázia U Libeňského zámku.

„Potvrdila se nám i zkušenost, že žáci nemají problém s využíváním moderních technologií při výuce a že vhodně zvolené postupy vedou ke srovnatelným výsledkům jako při výuce v klasické učebně. Učitelé pokračovali v upevňování dovedností při práci s tablety a interaktivní tabulí, sdíleli své zkušenosti a hledali další využití tabletů při výuce,“ pokračovala.

Zajímavější a jednodušší učení

Téměř 93 procent dotázaných žáků a studentů uvedlo, že je pro ně učení s tablety zajímavější, 85 procent, že je jednodušší, a 87 procent se shodlo na tom, že znalost práce s digitálními technologiemi budou potřebovat v každém zaměstnání. Až 91 procent žáků vidí přínos tabletové učebny také ve faktu, že se jim lépe spolupracuje se spolužáky.

Více než 94 procent pedagogů se v rámci výzkumu shodlo, že výuka v digitální třídě měla na žáky a studenty pozitivní dopad v oblastech kritického a analytického myšlení a při řešení problémů, 89 procent dále uvedlo, že jim pomohla také přizpůsobit výuku individuálním potřebám dětí.

Neplatí, že se děti méně hýbou a komunikují

„Projekt Škola dotykem je především o metodách využití moderních technologií ve výuce, a ne pouze o tabletech. Mezi učiteli kolují předsudky související s používáním digitálních technologií ve škole a my se snažíme ukázat, že tyto obavy jsou často zbytečné. Není pravda, že žáci s tabletem se méně hýbou nebo se spolu nebaví, což nám dokazují jednak naše zkušenosti z praxe, jednak výsledky výzkumného šetření,“ uvedl ředitel EDUkační LABotaroře (EDULAB) Michal Orság.

Dodal, že vždy samozřejmě záleží na konkrétním učiteli. „Proto jsme letos zahájili spolupráci s vysokými školami, které připravují budoucí pedagogy, a spustili jsme projekt Škola dotykem UNIVERZITA,“ vysvětlil.

Výzkumného šetření se zúčastnilo 950 žáků a studentů a 95 učitelů z 12 škol v celé České republice. Ty jsou vybaveny tabletovými učebnami v rámci projektu Škola dotykem realizovaného neziskovou organizací EDULAB za podpory společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. Nad projektem má záštitu ministerstvo školství.