Na okruhu Střední školy technické v Praze během šestihodinového klání kroužila auta vybavená baterií a vodíkovým palivovým článkem. U trasy stáli piloti s dálkovými ovladači, v hale bylo slyšet šum, bzikání vozů a povely z týmu. „Jeď pomalu, ať šetříš baterii,“ nabádali členové jednoho ze závodních týmů pilota.

V soutěži se hodnotila výdrž či design karosérie a také nejekonomičtější tým. Po čtyřech hodinách už mnohé modely odpadly a na okruhu kroužilo kolem deseti aut. Ti nejlepší dokázali ujet za šest hodin téměř osm set okruhů.

Vodík, alternativní palivo

Vyhrál tým z učiliště mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, mezi Slováky vyhrálo družstvo z Nových Zámků. Tyto dva nejlepší týmy postoupily do světového finále ve Francii, které se bude konat o víkendu.

„Závod má přispět k rozvoji technologie a využití vodíku jako alternativního paliva pro běžná auta i jako dalšího zdroje energie. Také ale chceme podpořit technické školy, zúčastnit se mohou i ty nejchudší školy, protože vše mají zaplacené,“ uvedla Kateřina Horiszny Šarešová, manažerka závodu pořádaného firmou Horizon, výrobce vodíkových palivových článků.

Motivace i výuka pro žáky

Tuto podporu ocenil i Drahoslav Matonoha, ředitel školy, na jejíž půdě se závod konal. „Máme tady děti ze sociálně ohroženého prostředí, potřebujeme je motivovat. Když se zde závod vyhlásil, přihlásila se desetina všech kluků,“ uvedl Matonoha. Dva týmy z této školy se vloni dostaly do finále a ve světové konkurenci skončily na 7. a 8. místě.

Kromě vybavení k závodu dostávají školy od pořadatelské firmy i celý výukový program nejen o vodíku, ale o dalších alternativních palivech. „Veřejnost by měla vodík začít akceptovat, je zcela bezpečný, není to nic tak složitého, když si s tím dokážou poradit i kluci z učilišť a středních škol,“ dodala Šarešová.

Tichý autobus, který nečoudí

Unikátní autobus na vodík už několik roků testují ve středočeských Neratovicích, kde je i čerpací stanice vodíku. Nádrž, kterou má autobus na střeše, se dotankuje za deset minut a autobus je pak schopen najezdit kolem 300 kilometrů.

„Autobus tady jezdí, zapojuje se do běžné dopravy a vozí lidi. Je to ale prototyp, na kterém se testuje technologie, takže se stále upravuje, doplňuje a pracuje se na něm v rámci výzkumu,“ potvrdil vedoucí odboru dopravy neratovického úřadu Ludvík Gottfried.

„Proti normálním autobusům je tichý, nečoudí a vytéká z něj voda,“ pousmál se Gottfried. Využít výhod vodíkového pohonu a pořídit si autobusy na toto alternativní palivo chtějí i jiná česká města.