Zbrusu nová léčebná metoda bude velmi drahá, protože ji bude potřeba přizpůsobit každému pacientovi na míru, může se ale stát základním stavebním kamenem zcela nové onkologické disciplíny, píše se ve studii publikované v odborném magazínu Science.

Konvičkova fraška s požehnáním úřadů - "Divadelní představení" na Staroměstském náměstí komentuje Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Naprogramování imunitního systému tak, aby sám vyhledal a zničil rakovinné buňky, není nikterak nové, dosud zkoušené vakcíny ale většinou selhávaly v tom, že se „přeprogramovaný“ imunitní systém i přes veškerou snahu zaměřoval na nesprávný cíl, píše BBC.

Je to fascinující a jde to na samou hranici personalizované medicíny. Každý pacient bude mít svou unikátní léčbu na míru.Charles Swanton z UCL onkologického institutu

Problém je v tom, že rakovinné buňky nejsou stejné. Jedná se o celou škálu buněk s paletou různých mutací, které jsou rozvětveny na odlišných místech nádoru. A nová metoda, použijeme-li přirovnání ke stromu, je zaměřena na mutace tvořící jeho kmen - základní či páteřní genetickou změnu. To znamená, že se na rozvětvené (navazující) mutace už pak není nutné zaměřovat jednotlivě.

„Nyní se můžeme přednostně zaměřit na antigeny, které jsou přítomny v každé (rakovinné) buňce, na Achillovu patu těchto vysoce komplexních typů rakoviny. Je to fascinující a jde to až na samou hranici personalizované medicíny. Každý pacient bude mít svou unikátní léčbu na míru,“ řekl BBC Charles Swanton z UCL onkologického institutu.

Existují dvě metody, jak přimět imunitní systém, aby s rakovinou začal sám bojovat. První jsou již zmíněné vakcíny spočívající v podávání laboratorně upravených a vykultivovaných buněk imunitního systému pacienta.

A druhá, výše zmíněná nová metoda, spočívá v tom, že se „vyloví“ ty buňky, které už s nádorem v těle bojují, v laboratoři se rozmnoží a následně jsou pacientovi aplikovány. Jako obzvlášť nadějná se jeví kombinace obou zmíněných metod.