Ministryně zdůraznila, že obavy rodičů chápe. Ministerstvo bude k jejich připomínkám přihlížet i ve změnách připravovaných v souvislosti s inkluzí.

„Cílem bude vše připravit tak, aby byl přechod těchto dětí v září 2018 bezproblémový,” uvedla.

V ČR žije asi 13 tisíc dětí s lehkým mentálním postižením. Mnozí z nich jsou dyslektici a dysgrafici, což může zpomalovat jejich výuku. I přes tyto obtíže je již nyní 3300 dětí začleněno do tříd na základních školách.

Většina ostatních školáků s lehkou mentální poruchou navštěvuje některou ze 14 českých základních škol praktických, kde jim učitelé pomáhají, aby výuku zvládli i se svým omezením.

Asistenti i nové pomůcky

Cílem inkluze je začlenit do běžných kolektivů na základních školách děti s lehkým mentálním postižením, mimořádně nadané děti i školáky s dalšími omezeními. Výuka má být přizpůsobena jejich potřebám.

Se zvládnutím nejrůznějších potíží, odlišností či zdravotních omezení pomohou asistenti, ale také nové školní pomůcky.

Se zavedením inkluze na školách v ČR se po deseti letech diskusí počítalo od letošního září. Plán vyvolal bouřlivé debaty a u některých rodičů také obavy z toho, jak jejich potomci tento přechod zvládnou. Proto se nakonec ministerstvo školství rozhodlo, že inkluze bude zavedena postupně, a vyčlenilo si na vytvoření těchto změn dva školní roky, tedy období od letošního září do září 2018.