Uložený tuk bojkotuje snahu těla o hubnutí

Novinky, sia

Tukové buňky v těle aktivně bojují proti naší snaze zhubnout, ukázala nová vědecká studie. Čím jsme tlustší, tím více naše tělo produkuje jeden druh proteinu, jenž brání ve spalování tuku.

Foto: Jakub Kynčl, Novinky

„Náš objev může objasnit, proč je pro obézní lidi tak těžké zhubnout. Buňky s uloženým tukem aktivně bojují na molekulární bázi proti snaze spálit ho," citoval jednoho z autorů studie Andrewa Whittlea server Science Daily.

Vedoucí týmu Toni Vidal-Puig dodal: „Objevili jsme důležitý mechanismus, který by mohl pomoci nejenom lidem s nadváhou ke zhubnutí, ale i v případech, kdy potřebujeme energii uchovat, například u lidí trpících anorexií."

Většina tukové tkáně v těle slouží k uložení energie a k jejímu uvolnění, jakmile ji potřebujeme. Některé druhy tukových buněk - hnědé adipocyty - ale fungují primárně k zajištění produkce tepla.

Mezinárodní tým výzkumníků z univerzity v britském Cambridge a japonském Toho identifikoval protein sLR11, jenž brání procesům uvolňování energie.

Protein zabrání výrobě tepla

Badatelé zkoumali myši. Ty, kterým chyběl gen pro vytvoření tohoto proteinu, byly mnohem odolnější vůči tloustnutí. Tento gen se objevuje i u lidí.

Vědci dokázali zjistit, že se protein sLR11 napojuje na specifické receptory na tukových buňkách jako kostky lega a vypne jejich schopnost aktivovat výrobu tepla. Slouží jako signál pro ukládání energie do tuků a brání její ztrátě přes nekontrolovanou výrobu tepla.

Když výzkumníci měřili hladiny sLR11 u lidí, zjistili, že množství tohoto proteinu v krvi bylo přímo úměrné množství tuku v těle: čím více tuku, tím více proteinu. Navíc, když obézní pacienti podstoupili bandáž žaludku, jejich úbytek na váze zároveň snížil hladinu sLR11, což naznačuje, že je sLR11 produkován tukovými buňkami.