Podle Emelie Benyiové z Karolinska Institutet, citované italským deníkem Corriere della Sera, se ukázalo, že s každými deseti centimetry výšky stoupá v případě žen riziko rakoviny o 18 procent a v případě mužů o 11 procent.

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Detailnější výzkum odhalil, že vyšším ženám hrozí až o pětinu vyšší nebezpečí výskytu karcinomu prsu. Všeobecně pak platí, že se stoupající výškou hrozí především melanom, jeden z nejčastějších druhů rakoviny kůže.

O příčinách souvislosti výška–riziko nemoci se ale odborníci zatím pouze dohadují. „Může to být způsobeno hormony a jinými růstovými faktory, které ovlivňují jak výšku, tak riziko výskytu zhoubného nádoru, anebo může jít o genetické mutace s výškou spojené. Mohlo by také záležet na stravě v dětském věku a během dospívání,“ shrnuli.

Malarický parazit ničí devět z deseti nádorů

Jiná zpráva o výzkumu rakoviny přišla z Dánska. Experti tam našli nečekaného spojence v boji proti nádorovým onemocněním v malarickém parazitu Plasmodium falciparum.

Ten dokáže v lidském organismu ničit devět z deseti nádorů, uvádí pilotní studie, o níž informoval magazín Cancer Cell. Vědci pátrající po vakcíně proti malárii pro těhotné ženy náhodou narazili na parazita, který je s to rozpoznat a ničit tzv. markery většiny zhoubných buněk. Nezávislí odborníci v reakci na objev uvedli, že může jít o událost prvořadého významu, pokud se ovšem dosavadní průzkum podaří doložit dalšími studiemi.

Vědci dlouhá léta marně usilují o nalezení léku, který by cíleně potíral nádorové buňky. Jednotlivé typy rakoviny se ale natolik výrazně liší, že se to ukázalo jako prakticky nemožné. Ali Salanti z Kodaňské univerzity si ale všiml nápadné podobnosti mezi karbohydrátem na povrchu nádorových buněk i buněk placenty, v níž se zmíněný malarický parazit může ukrývat. Pokud by se podařilo izolovat příslušný protein, nádorové buňky by díky němu odumřely bez poškození jiných.

Objev se již podařilo prokázat pilotním testem na buňkách nádoru prostaty, lymfomu a rakoviny prsu. Ve všech třech případech se tumory významně zmenšily.