Matematika se podle ministra školství Marcela Chládka (ČSSD) může stát povinným maturitním předmětem nejdříve ve školním roce 2018/2019.

Znamenalo by to, že už příští rok nastoupí do středních škol studenti, kterých se tento strašák bude týkat.

V první řadě chce ale ministr změnit metody výuky, aby tento předmět přestal být hrozbou. Začít tedy musí u kantorů. „Problém je v tom, že neumíme učit matematiku, aby přestala být strašákem a byla přijatelná pro studenty i žáky,“ sdělil Právu Chládek.

„Musíme změnit přístup k matematice. Mělo by to jít více do logiky, nemělo by to být jenom o naučení se nějakého vzorečku, a pak jej používat v příkladech, které se v reálném světě třeba ani nestanou,“ dodal.

Neúprosné statistiky

Jasně hovoří i statistiky. Zatímco třeba v češtině u maturity pohořelo 2,7 procenta studentů, v matematice neuspělo 24 procent maturantů. A to jde o studenty, kteří si matematiku vybrali dobrovolně, neboť před maturitou z cizího jazyka jí dalo přednost 36 procent maturantů.

Podle Chládka by se měly změnit i osnovy na pedagogických fakultách, protože zde by se měli učitelé dovědět o moderních metodách. Podporu ministra má metoda Milana Hejného, která je odborníky považována za úspěšnou. Hejný staví své postupy na tom, že děti si musí samy projít procesem poznávání matematických zákonů.

Jeho metoda se vyučuje na 350 školách z téměř čtyř tisíc v celé ČR. Zájem je ale i o překlady do italštiny, francouzštiny, finštiny, švédštiny, polštiny, vyučuje se i na několika školách v USA.

„Každé dítě si to matematické poznání konstruuje ve své vlastní hlavě. Žádné poznávání totiž není přenositelné. Přenášet se dají informace, jako že Londýn je hlavním městem Británie, ale nemohu přenést Pythagorovu větu. Žák se ji sice může naučit odříkat, ale nerozumí tomu. Nám jde o to, aby tomu děti rozuměly,“ řekl před časem Právu Hejný.

Metoda ale počítá také s proměnou pozice učitele. Neměl by už být vševědoucím mentorem, ale jakýmsi moderátorem, který děti usměrňuje. Hejný metodu piloval od 70. let, jeho prvním žákům už je 45 let. „Na jejich výsledcích vidím, že ta cesta byla velice správná,“ řekl Hejný.

Metodu bránili peticí

Všechny novoty se však ve školství zavádějí ztěžka. Jak už Právo popsalo, v pražských Letňanech se rozhodl ředitel školy výuku Hejného metodou zrušit.

Podle něj se metoda nehodí pro spádovou školu, kde je „mnoho cizinců, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků průměrných“. Jenže rodiče se vzbouřili a sepsali petici, metodu podpořilo i ministerstvo.

Podle Hejného metoda rizika neobnáší, děti ji mají rády a učí se lépe, i když začátky jsou pomalejší. „Pokud dětem vnucujeme naše pravidla, zabíjíme v nich přirozenou zvídavost, radost z poznávání. Tím pádem jsou znuděné a ti slabší se bojí a jsou frustrovaní,“ řekl Hejný.

Kantoři tvrdí, že klasickou látku nestíhají probrat. Kvůli podobě vzdělávacích programů zavedl Chládek konzultace odborníků, kteří obsah výuky řeší. „Pokud matematici přijdou s tím, že některá pasáž je nepotřebná, nemám problém je vyslyšet. Není to ale hlavní problém,“ dodal.