NASA objevila planetu s jasnou oblohou a mraky z vodních par

Astronomové objevili planetu, která má jasnou oblohu a také mračna, která obsahují vodní páry. Existence vody na planetě je podle vědců hlavním předpokladem pro vznik života. Planeta s názvem HAT P-11b je od Sluneční soustavy vzdálena 124 světelných let.

BEZ KOMENTÁŘE: Planeta HAT P-11b má podobnou oblohu, jaká je nad ZemíVideo: ESA

HAT P-11b má v atmosféře 90 procent vodíku, znatelnou část ale tvoří právě vodní páry.

Planeta se nachází velmi blízko své hvězdy, z pohledu ze Země v souhvězdí Labutě, a podle vědců je na ní tak horko, že je neobyvatelná. Voda se vyskytuje ve formě par v atmosféře.

Tým vědců z univerzity v americkém Marylandu složení atmosféry analyzoval na základě poznatků z Hubbleova, Spitzerova a Keplerova teleskopu. Rozebrali barevné spektrum světla ve chvíli, kdy planeta míjela hvězdu.

Foto: NASA/JPL-Caltech

Vizualizace planety HAT-P-11b poblíž hvězdy v souhvězdí Labutě

Vodu v atmosféře vědci zjistili právě díky čisté obloze. U většiny objevených planet narážejí na problém, že vrchní části atmosféry jsou příliš husté a žádné světlo jimi neprojde, takže není možné případnou přítomnost vody detekovat.