„Právě skončily zápisy do prvních tříd a ukázalo se, že většina dětí není připravena na nástup do prvních tříd,“ prohlásil před novináři Chládek.

Podle něj je to tím, že nastupující prvňáci buď nechodili do školky, nebo je jejich fyzická i psychická připravenost nedostačující.

„Pokud nebude poslední rok mateřské školy povinný a zdarma, tak neuděláme ani nic se základním školstvím,“ domnívá se senátor.

Děti prý nastupují do škol nepřipravené, protože jejich rodiče jsou často nemajetní a ve vyloučených lokalitách podle Chládka rodiče do školek ani neposílají.

Do školy až v sedmi letech věku

Za revoluční krok pak označil posun začátku povinné školní docházky z šesti let na sedm. „Je to z toho důvodu, že dnes máme celou řadu odkladů nástupu do školy, a to proto, že děti nejsou fyzicky a psychicky připraveny,“ vysvětlil stínový ministr. V posledních letech dostávalo každoročně více než 20 procent dětí odklad povinné školní docházky.

Ostatní děti jsou pak podle Chládka přetížené a navštěvují psychology a pedagogické poradce.

ČSSD se také ohradila proti rušení praktických škol. „Pokud budou praktické školy fungovat jako doposud, pak je hloupost je rušit,“ řekl Chládek.

Finská inspirace

Dalším tématem do diskuse je podle Chládka povinné zavedení pracovního a technického vyučování od 1. třídy. Ačkoli mnoho škol dílny, pěstitelské práce apod. nadále provozuje, mnoho jich podle Chládka od těchto předmětů odstoupilo, což by mohlo posílit zájem o technické obory.

Zároveň by rád zrušil nynější záměr ministerstva školství, v jehož rámci by se mělo povolit domácí vyučování i na druhém stupni ZŠ. Chládek to má za „experiment“, kterého by mohly některé „cílové skupiny, jež cíleně nechtějí děti do školy posílat“, zneužívat.

Chládek se zaštiťuje tím, že se pro své nápady nechal inspirovat finským systémem, který je prý nejefektivnější. V nedávných mezinárodních testech se finští čtvrťáci umístili v matematice na osmém místě, v přírodních vědách na třetím místě a stejně tak i ve čtenářské gramotnosti.

Čeští školáci skončili v mezinárodním srovnání na osmém místě v přírodovědě, v matematice na 22. místě a na 14. příčce ve čtenářské gramotnosti. Mezinárodních testů TIMSS a PIRLS se zúčastnilo 48, respektive 52 států a jejich výsledky byly zveřejněny loni v prosinci. [celá zpráva]

V nejbližší době chce své návrhy Chládek představit i ministru školství Petru Fialovi.