Tajemná planeta obíhá unikátní systém čtyř sluncí

Právo, aa

Záhadnou planetu obíhající kolem čtyř mateřských hvězd objevili dva američtí amatérští astronomové. Pozorování pak potvrdili i profesionálové pomocí teleskopu Keck na Havaji.

Planeta PH1 má čtyři slunce

„Ještě nedávno bylo nemyslitelné něco takového si jen představit,“ řekl k objevu Chris Lintott z univerzity v Oxfordu. „Čtyři hvězdy představují komplikované gravitační síly, a přitom kolem nich obíhá po stabilní dráze planeta. Je to groteskní, ale nic takového nikdo nečekal,“ dodal. Na 170 tisíc amatérů na stránkách planethunters.org už dva roky amatérsky hodnotí snímky orbitálního teleskopu Kepler, čímž šetří práci profesionálních astronomů.

Kian Jek ze San Franciska a Robert Gagliano z Cottonwoodu v Arizoně objevili u 5000 světelných let vzdálené hvězdy, jež později dostala jméno PH1, pravidelný pokles jasu, což může být způsobeno přechodem planety.

Foto: Haven Giguere/Yale

Pohled na nově objevenou planetu (v popředí) a její čtyři hvězdy. Vzdálenější dvojici hvězd ukazuje šipka.

Jejich odhad byl správný, potvrzuje tým amerických a britských astronomů ve zprávě na serveru Arxiv pre-print.

Zatímco dvojhvězdy jsou v galaxii poměrně běžné a ani trojhvězdy nejsou výjimečné, čtyřhvězdy jsou vzácností. Planety jsou pak známy u pouhých šesti dvojhvězd, u troj- a čtyřhvězd však dosud nebyla objevena žádná.

Záhadou je i složení oběžnice. Podle měření je totiž podobná Neptunu - tvoří ji plyn, možná částečně zkapalněný. Astrofyzikové dosud nechápou, jak je možné, že planetu asi šestkrát větší než Země neroztrhala gravitace.