„Beru jako naši povinnost udržet při životě školu. Pokud bychom ji neměli, zanikl by u nás zřejmě kulturní život, vždyť děcka s učitelkami pro vesnici připravují spoustu besídek a vystoupení, třeba při rozsvěcování vánočního stromu,“ uvedla Božena Sukaná, starostka obce s pětistovkou obyvatel. Za posledních deset let ve škole klesl počet žáků více než trojnásobně, a to ze sedmnácti na nynějších pět.

Do školky chodí čtyřikrát víc dětí než do školy

Ředitelka Blanka Rašková vyučuje všechny žáky v jediné třídě. Další učitelka částečně vypomáhá nejen v základní, ale i v mateřské škole. „Školka je pro nás prioritou, nyní v ní máme maximální stav, tedy dvacet dětí. Myslím, že udržíme i chod školy, dětí se u nás v posledních letech rodí více. Nyní k zápisu přišli tři budoucí prvňáčci, takže se počet dětí v příštím školním roce rozroste na osm,“ poznamenala starostka. Ročně zatíží obecní rozpočet chod školy zhruba desetinou z celkových výdajů Šanova.

Každý prvňák dostane dvě tisícovky

Jedna z mnoha malotřídek je v těsné blízkosti krajského Zlína, a to v Březnici. V současné době je zde ve dvou třídách čtyřiadvacet žáků. V obci se zhruba 1150 obyvateli v tomto školním roce nastoupilo do první třídy čtrnáct ze 23 předškolních dětí, další jsou na školách ve Zlíně. V Březnici se snaží rodiče při výběru místní školy motivovat obecní úřad. „Prvňáčci od nás 1. září dostávají každý dva tisíce korun,“ uvedl starosta Březnice Josef Hutěčka.

Počet žáků klesl z 200 na 25

V Bohuslavicích u Zlína bývala v minulosti spádová základní škola až pro dvě stě dětí z okolních vesnic. Od roku 2007 však funguje už jen pro první stupeň jako malotřídní do čtvrtého ročníku. Ve dvou třídách je zde 25 žáků.

„K zápisu k nám koncem ledna přivedli rodiče šest dětí. A vzhledem k tomu, že ze čtvrté nám budou odcházet čtyři žáčci, budeme mít mírný nárůst,“ potvrdila ředitelka školy Lenka Vavrušová.

Počet malotřídních základních škol je ve Zlínském kraji ustálený. Podle vedoucího odboru školství Zlínského kraje Stanislava Minaříka nedošlo v posledním roce k žádnému zrušení.

Malotřídka má podle něj nejen řadu výhod, například v individuálním přístupu k dětem, ale i množství negativ. „Nemůže být většinou materiálně, kapacitně a někdy i po odborné stránce natolik vybavena jako větší základní školy,“ dodal vedoucí krajského odboru školství.

Ve Zlínském kraji pedagogové v 65 malotřídních základních školách od první do čtvrté eventuálně do páté třídy vyučují celkem 2422 ze 46 tisíc žáků všech základních škol, což je přibližně pět procent. Většinou ve dvou třídách, kde mají školáky prvního a druhého, respektive třetího a čtvrtého ročníku. V průměru vychází na jednu školu kolem pětadvaceti až třiceti školáků.