Děti plnící povinnou školní docházku nyní musí být zapsány v české základní škole a plnit rozdílové zkoušky nejmíň jednou za dva roky. MŠMT uvažuje o jejich zrušení. Změnit to měla novela školského zákona, kterou však minulá sněmovna nestihla do voleb projednat. Novela prošla pouze prvním čtením.

Pozitivní na rozdílových zkouškách je, že rodiče jsou motivováni dítě vzdělávat v češtině a o Česku. Na druhou stranu někteří kvůli nim své děti ani nepřihlásí k českému občanství, upozornila ředitelka ČŠBH Lucie Slavíková-Boucher.

České školy návrat neusnadňují

U středoškoláků je prý zase problém, aby se dítě po návratu do vlasti dostalo na stejný typ školy, například na gymnázium. Přijetí do školy je pouze na vůli ředitele školy, upozorňují odborníci. "České školy neusnadňují dětem návrat (z ciziny)," je přesvědčena třeba ředitelka Základní školy a Gymnázia Gutha-Jarkovského v Praze Jitka Kendíková.

Aby mohly děti rodičů žijících v zahraničí po návratu do ČR plynule navázat na školní docházku, se snaží téměř desítka evropských poboček České školy bez hranic. V Berlíně, Bruselu, Curychu, Drážďanech, Londýně, Mnichově, Paříži, Ženevě či Kodani podporuje výuku češtiny, literatury, zeměpisu a dějepisu.

Projekt, do něhož jsou zapojena Česká centra v zahraničí, usiluje o akreditaci výukového programu. Proto jej předložili letos v únoru ministerstvu školství, které se k němu zatím nevyjádřilo. Zařazení ČŠBH do vzdělávací soustavy ČR by zajistilo hlavně víc možností financování, řekla dnes ČTK ředitelka školy bez hranic. Financování nejen od státu či soukromých zdrojů rodičů, ale třeba i různých programů EU by podle ní vzdělávání zlevnilo.

Skvělá myšlenka, která nepasuje do systému

Zatím dobrovolnický projekt má podporu z ministerstva zahraničí i senátní komise pro krajany, pro ministerstvo školství je ale zatím jen doplňkovým zájmovým vzděláváním. "Je to skvělá myšlenka, která nepasuje do systému," uvedl Vladimír Eisenbruk z ministerstva zahraničí. Podle něj je akreditace programu otázkou možná i několika let.

"Víc než 95 procent našich žáků jsou občané ČR. Devadesát procent dětí vyrůstá ve smíšených manželstvích v zahraničí a jejich počet stále roste," uvedla Boucher. Upozornila, že tyto děti mají podle ústavy nárok na vzdělání. "I z tohoto důvodu si myslíme, že stát by se měl podílet na organizaci těchto škol," soudí ředitelka.