Skupina vědců z Nizozemska, USA a britského Nottinghamu více než tři roky pracovala na matematickém vzorci, který napodobuje to, co většina dětí umí už před desetátým rokem věku. Výsledkem je složitá rovnice, která má 31 čísel a symbolů a devět skupin závorek. Při jejím vypracování brali v úvahu například gyroskopické a odstředivě síly a také zemskou přitažlivost.

"Ukazuje se, že postavit nohu na pedál, odhodit stabilizátory a odjet od úzkostí trpících rodičů je skutečně mnohem složitější, než si lidé mysleli," řekl jeden z autorů rovnice Paul McClenaghan. "Když jednou zvládnete techniku, už to nikdy nezapomenete, ale za touto dovedností je velký kus vědy," dodal.

Vědecké zdůvodnění se hledalo150 let

Arend Schwab z nizozemské univerzity, který se podílel na vypracování rovnice, vysvětluje, že od doby, kdy byl v roce 1860 vynalezen bicykl, se matematici snaží použít Newtonovy pohybové zákony, aby vysvětlili tento jedinečný pohyb a schopnost držet rovnováhu. "Lidé se více než sto let snaží zjistit, proč jízdní kolo, které dostane postrčením pohybovou energii, může samo udržet rovnováhu," řekl Schwab.

Další výzkum a pečlivé matematické počítání jízdy na kole možná nakonec povedou k tomu, že bude vyvinuta lepší forma kola s lepší stabilitou a bezpečností. "Za pomoci naší rovnice můžeme simulovat pohyb kola a předpovědět, zda zůstane za určitých podmínek, jako je třeba náraz větru, stabilní nebo ne," řekl Schwab.

Matematická rovnice má umožnit konstruktérům kol změnit některé jeho vlastnosti a vidět konečný výsledek, aniž by muselo být kolo nejprve vyrobeno.