Hlavní obsah

Elektromobily se ještě dlouho masově neprosadí, v ČR je jich registrováno jen 37

Právo, Petr Kotek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Kdy se v dopravě opravdu masově prosadí elektromobily? Záleží to na vědcích i politicích. Ti první musejí vyvinout a připravit pro výrobu skutečně účinné, lehké a levné baterie, na těch druhých je, aby nastavili motivační systém, který ekologickou dopravu dostatečně zvýhodní.

Článek

„Budoucnost představují lithium-vzduchové baterie, které by měly v budoucnu nahradit současné lithium-iontové,“ řekl při včerejším zahájení mezinárodní pracovní konference v Praze britský fyzik Don Bethune, který pracuje pro společnost IBM. Mimo jiné by zajistily dojezd až 800 kilometrů proti současným zhruba 150. „Jsme ale teprve ve stádiu základního výzkumu,“ upozornil Bethune.

Finanční pobídky ministerstvo neplánuje

České ministerstvo dopravy motoristy, kteří by snad o nákupu elektromobilu chtěli uvažovat už dnes, také nepotěší. Nepočítá totiž se zavedením žádných pobídek, které by se podobaly těm, jež už fungují v Německu a dalších evropských zemích a pohybují se kolem 5000 eur na nákup ekologického vozidla.

„ČR zkoumá podmínky v okolních zemích, chceme postup v této oblasti koordinovat,“ uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal.

Primátor: Dalo by se uvažovat o zvýhodnění při mýtném

Se skutečně dobrou zprávou tedy přišel vlastně jen pražský primátor Pavel Bém. Na dotaz Práva na včerejší tiskové konferenci připustil, že by provozovatelé elektromobilů mohli být v budoucnu finančně zvýhodněni například při placení zvažovaného mýtného pro vjezd do centra hlavního města.

Nejprve je ovšem třeba prosadit legislativní změny, které zatím zavedení mýtného v Praze brání. Bém jako kandidát do Sněmovny věří, že v případě zvolení by se mu mohlo podařit k prosazení těchto změn přispět.

Připomněl, že stupeň motorizace v přepočtu na jednoho obyvatele je v Praze takový, jako by se sečetla vozidla v Berlíně a ve Vídni. Každý automobil přitom vyprodukuje průměrně 164 gramů kysličníku uhličitého na kilometr jízdy. Proto musí být podle Béma i v budoucnu prioritou MHD, která už dnes v Praze zajišťuje více než polovinu přepravní kapacity. „Tři čtvrtiny z toho připadají na metro a tramvaje, tedy elektrická vozidla," podotkl primátor.

Většinu elektrických vozidel tvoří stroje a traktory

Nic to ale nemění na skutečnosti, že na českých pozemních komunikacích jsou elektromobily všeho druhu stále ještě bílou vránou. Podle ministerstva dopravy jich na sedm miliónů registrovaných vozidel připadá pouze 750. „Většinou jsou to pracovní stroje nebo traktory,“ upřesňuje náměstek Vykydal. Další dvě stovky tvoří motocykly a tříkolky na elektrický pohon, nákladních automobilů je 35 a osobních pouze 37.

Současný trh s elektromobily navíc skutečně není právě přesycený. Zájemci se nicméně mohou těšit na konec letošního roku, kdy se značka peugeot chystá uvést na trh svůj elektrický model iOn. Bude nástupcem zatím komerčně nejúspěšnějšího elektromobilu, Peugeotu 106 Elektric. Toho se v letech 1995 až 2003 prodalo 3500 kusů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám