Žáci se budou podle Kopicové učit chápat starosti jiných, přijímat cizí úspěch bez závisti nebo nacvičovat asertivní chování. Podle kritiků se však podobná opatření míjejí účinkem, když se morálkou a základními pravidly slušnosti neřídí také rodiny dětí.

„Pokud u nás necháme děti, aby byly ovlivňovány jen tím, co kolem sebe vidí, tak se nám nemůže dobře dařit,“ uvedla Kopicová hlavní důvod, proč se nyní bude učit etika. Od září se podle nařízení ministryně stane doplňujícím předmětem ve všech základních školách. V budoucnu by se prý mohla rozšířit i na střední školy.

„Ze škol se stávají nápravná zařízení“

Vypovídá to o stavu společnosti, když se musí etika vyučovat v základních školách, uvedl včera profesor Petr Piťha, který v 90. letech působil jako ministr školství. Ze škol se podle něj pomalu stávají pozdní nápravná zařízení, která se nezabývají ani tak výchovou jako spíš převýchovou.

Navíc prý tento předmět nemá v české společnosti kdo učit, protože by napřed touto převýchovou museli projít i rodiče dětí, úředníci, politici nebo umělci. „Jestliže neobnovíme ve školách řád, učitel ztratí odvahu tam vůbec chodit,“ upozornil exministr. Obdobně hovoří i další odborníci. „Hned v pondělí máme v plánu probrat na pedagogické radě zařazení etické výchovy,“ řekl včera Právu ředitel pražské ZŠ Glowackého Miroslav Koranda s tím, že chování žáků se opravdu rok od roku zhoršuje.

Kvalifikační kurzy i nové učebnice

Aby se kantoři naučili správně učit nový předmět, budou pro ně jednak připraveny dlouhodobé kvalifikační kurzy na pedagogických fakultách, jednak dostanou v příštím školním roce nové učebnice a pracovní listy. V každém kraji začne působit také koordinátor etické výchovy.