"V současnosti vyučují cizí jazyky nejen neaprobovaní, ale dokonce i nekvalifikovaní (učitelé) bez vysoké školy. Ve srovnání s 90. lety minulého století téměř zmizeli ze škol rodilí mluvčí," konstatovala Česká školní inspekce ve své každoroční výroční zprávě. Na základních školách pracuje čtvrtina nekvalifikovaných angličtinářů. Na středních školách je jich pak dokonce více než třetina, z toho 17 procent nemá ani vysokoškolské vzdělání.

Přitom jazyková vybavenost je jednou z priorit při hledání práce, na angličtinu pak děti denně narážejí třeba na internetu. Všechny mimopražské základní školy proto budou moci čerpat peníze z EU mimo jiné právě na jazykovou výuku. V následujících třech letech je pro ně na tyto účely připraveno 4,5 miliardy korun. Za peníze třeba mohou vyslat angličtinářku na měsíční jazykový kurz do Británie nebo koupit interaktivní tabuli.

Pražským středním školám zase letos magistrát pošle 21 miliónů korun, aby přivedly do výuky rodilé mluvčí. Jejich počet by se měl časem ztrojnásobit. Studentům by to prý mělo pomoci hlavně se znalostí druhého jazyka, angličtinu totiž většinou ovládají dobře.

Motivovat dobré angličtináře chce třeba i nadace týdeníku Prague Post, která ocenila sedm nejlepších angličtinářek z celé republiky. "Neznám akčnější a nadšenější učitelku angličtiny," ocenily kolegyně třeba jednu z výherkyň Evu Polákovou ze Střední průmyslové školy v Liberci. Při výuce se nevyhýbá ani odborným textům z elektroniky a výpočetní techniky, využívá interaktivní tabuli a navíc organizuje na škole olympiádu z angličtiny.

Další vítězky třeba zase zpestřují hodiny povídáním s loutkou, zařazují do výuky písničky a říkanky, a dokážou tak své žáky pro studium jazyka nadchnout.

Podle údajů Českého statistického úřadu se anglicky učí přes 600 000 dětí, na druhém místě je němčina se zhruba 130 000 studentů. V posledních letech však také výrazně roste zájem o ruštinu.