Šéfka českého školství Miroslava Kopicová proto dnes jednala s ředitelem společnosti ČEZ Martinem Romanem a dalšími odborníky, jak na technické obory přilákat víc uchazečů. Pomoci by měla zábavnější výuka přírodovědných oborů už od základní školy nebo stipendia a stáže pro studenty techniky.

"Za posledních pět let se počet studentů naší fakulty snížil o téměř 30 procent," sdělil novinářům děkan Fakulty strojní ČVUT František Hrdlička. Starší údaje zase uvádějí, že zatímco v roce 1985 absolvovalo v Praze jadernou fyziku 50 lidí, nyní je jich nejvýše patnáct.

"Analýza Národního vzdělávacího fondu ukazuje, že do roku 2016 by jen pro výrobu elektřiny, tepla a rozvod plynu v ČR mohl rozdíl mezi pracovníky odcházejícími do důchodu a absolventy příslušných technických fakult činit až 14 000 pracovníků," upozornili dnes odborníci na tuto problematiku.

Atraktivnější matematika, fyzika a chemie už od ZŠ

Kopicová chce zatraktivnit výuku matematiky, fyziky nebo chemie už od základních škol. Nově by měly děti v hodinách dělat víc pokusů a praktických příkladů, aby pak byly motivovány k dalšímu studiu těchto oborů. Na zlepšení přírodovědného a technického vzdělávání na základních školách je také určeno asi 4,5 miliardy korun z evropských fondů, která by mohly školy čerpat už letos. Vysoké školy by se podle ministryně zase měly více snažit popularizovat vědu.

Soukromé firmy se také snaží podchytit talentované žáky už na škole, a to prostřednictvím nejrůznějších soutěží a soustředění. Třeba ČEZ už nyní spolupracuje s 32 středními a 11 vysokými školami. Školí například kantory, jak zábavně učit fyziku, studentům zase nabízí exkurze do jaderné elektrárny. Mnoho firem z oblasti energetiky, informačních technologií nebo elektrotechniky také nabízí studentům stipendia a pracovní stáže ve svých provozech.

Poptávka po jaderných inženýrech, kvalifikovaných technicích či krizových manažerech je přitom vysoká i v jiných státech Evropy nebo USA. Zájem o studium techniky převažuje nad humanitními obory jen v asijských zemích. Žáci třeba za Singapuru nebo Hongkongu také se svými znalostmi matematiky a přírodních věd vítězí v různých mezinárodních srovnáváních. České děti naopak v loňském průzkumu propadly, jejich znalosti se v těchto oblastech nejvíc zhoršily.